Skip to content

11/04/2024 Artykuły

2024 PEUGEOT 9X8: najnowsza wersja w wyjątkowych barwach

Zespół Peugeot TotalEnergies zaprezentował najnowszą wersję modelu PEUGEOT 9X8, na sezon 2024. Bolid ma za sobą kilka tysięcy kilometrów testowych, które potwierdziły jego pełną gotowość do startów. Najnowszy 9X8 zadebiutuje 21 kwietnia na torze Imola, w 6-godzinnym wyścigu podczas drugiej rundy Mistrzostw Świata FIA 2024.

Aby jak najlepiej wykorzystać aktualne zmiany w przepisach, które pozwalają zespołom na stosowanie opon o różnych szerokościach z przodu (29 cm) i z tyłu (34 cm), zespół Peugeot Sport całkowicie przekonstruował nadwozie, które ze względów aerodynamicznych ma teraz tylne skrzydło (starsza wersja go nie miała).

Zadbano także o efektowny wygląd. Po raz trzeci z rzędu Peugeot Design i Peugeot Sport współpracowały ze sobą, aby wymyślić oryginalną kolorystykę, która podkreśla szybkość, elastyczność i siłę.

 

Nowy regulamin, nowe możliwości

W swojej początkowej wersji PEUGEOT 9X8 spełniał wymogi przestarzałych regulaminów z sezonów 2020/2021. Obecna generacja bolidu wykorzystuje już możliwości, które stworzyły najnowsze regulaminy, co w oczywisty sposób zwiększa potencjał samochodu i daje realne szanse na realizację ambitnych celów określonych przez Team Peugeot TotalEnergies.

"Dotychczasowe rozwiązania nie wystarczyły do tego, aby skutecznie rywalizować w 2023 roku. Różnic technologicznych nie był w stanie wystarczająco zrekompensować BOP (Balance of Performance).
- wyjaśnia Olivier Jansonnie, dyrektor techniczny Peugeot Sport.

Postanowiliśmy zatem wrócić do projektu samochodu, który jest podobny do projektów bolidów naszych rywali (a zatem ma skrzydło) i na takiej bazie dokonać wszelkie możliwe modyfikacje zgodne z regulaminem.

Pozostawiając dotychczasowe podwozie, zdecydowaliśmy się zrezygnować z zastosowania identycznych szerokości opon 31/31cm na wszystkich kołach, na rzecz opon o szerokości 29 cm z przodu i 34 cm z tyłu. Aby takie rozwiązanie działało skutecznie, musieliśmy zmienić środek ciężkości auta. Oznaczało to konieczność przesunięcia wybranych elementów, redukcję wagi innych i poważne zmiany aerodynamiczne, bo one również mają przecież olbrzymi wpływ na nacisk samochodu na koła podczas jazdy.

Decyzja o zmianach została podjęta w marcu 2023 roku. Wszyscy w Peugeot Sport pracowali niestrudzenie, aby pogodzić starty w WEC 2023 z pracami projektowymi. A zatem równolegle ze startami przygotowywaliśmy bolid na sezon 2024.

Teraz naprawdę nie możemy się już doczekać, aby zaprezentować wynik tej ciężkiej pracy. Cele to oczywiście powrót do grona liderów, regularna walka o podium i wygrywanie poszczególnych wyścigów.

 

Nowy model w nowych ​barwach

W 2022 roku bolid miał raczej eleganckie, stonowane barwy. Sezon 2023 to nieco bardziej odważne malowanie, nawiązujące do 100-lecia 24-godzinnych wyścigów Le Mans oraz do 30-lecia sukcesów Peugeota, który brał w nich udział. Tym razem zespół postawił na zdecydowanie odważniejszą kolorystykę. Stoi za nią Matthias Hossann, PEUGEOT Brand Design Director. Ten projekt graficzny, symbolizujący „grupę lwów”, symbolizuje cały zespół i współpracę na rzecz końcowego efektu. Chodziło o podkreślenie ducha zespołu i bogactwa talentów, które się w nim znalazły.

Motywy graficzne występują w różnych rozmiarach i różnych kolorach zaczerpniętych z palety kolorów Peugeot Sport. Dominujące barwy to czarna, szara, biała i tzw. kryptonit. Motyw ten jest również wdrażany w zakresie produktów merchandisingowych dotyczących stylu życia, opracowanych przez zespół projektantów graficznych PEUGEOT.

 

Odliczamy do startu

Najnowszą wersję modelu 9X8 w akcji będziemy mogli oglądać na torze Imola, 21 kwietnia, gdzie przejdzie swój „chrzest bojowy”. To miejsce szczególne dla zespołu – w 2011 roku właśnie tam PEUGEOT zdobył aż dwa miejsca na podium.