news_2024_11_20241118-9-i63r4i_horiz
Artykuły

Akademia Quartz TotalEnergies z nową pomocą dydaktyczną

Eksperci z Akademii Quartz TotalEnergies dysponują nową pomocą dydaktyczną. Model przekroju silnika opracowany przez Adama Klimka pozwala lepiej zrozumieć działanie silnika spalinowego i uwydatnić rolę, którą dla jego smarowania odgrywa olej.

Eksperci z Akademii Quartz TotalEnergies dysponują nową pomocą dydaktyczną. Model przekroju silnika opracowany przez Adama Klimka pozwala lepiej zrozumieć działanie silnika spalinowego i uwydatnić rolę, którą dla jego smarowania odgrywa olej.

Akademia Quartz TotalEnergies to cykl edukacyjnym zapoczątkowany w 2021 roku, obejmujący wykłady, prezentacje multimedialne i konkursy (grywalizację) z nagrodami. Zakres programowy obejmuje wszystko co wiąże się ze smarowaniem silników i najnowocześniejszymi olejami w oparciu o badania i doświadczenie TotalEnergies. Zajęcia prowadzą Adam Klimek – najpopularniejszy mechanik w Polsce oraz Andrzej Husiatyński – kierownik działu technicznego TotalEnergies Marketing Polska.

Od samego początku projekt był skierowany do uczniów szkół technicznych. Jego celem jest przekazywanie wiedzy w sposób ciekawy i angażujący młodzież. W wyniku dużego zainteresowania programem, w 2023 roku podjęto decyzję o poszerzeniu grona słuchaczy o mechaników samochodowych. Tym samym, w ramach Akademii Quartz Professional TotalEnergies przeszkolono już ponad 500 pracowników warsztatów. Przyszły rok również zapowiada się bardzo obiecująco. Plany obejmują przeszkolenie podobnej, lub nawet większej liczby osób.

Ważnym aspektem, w celu dalszego rozwoju programu szkoleniowego Akademii jest zaprezentowany przez Adama Klimka podczas ostatnich zajęć ruchomy przekrój silnika spalinowego. Jego bazą jest nowoczesny i wielokrotnie nagradzany, benzynowy, 3-cylindrowy silnik Forda EcoBoost z mokrym paskiem rozrządu. To niemal ikona współczesnej epoki downsizingu. Model ten został wybrany specjalnie, aby uczniowie mogli zobaczyć, jak działają najnowsze rozwiązania technologiczne jakie stosuje się w dzisiejszych silnikach. A jest tego sporo: natrysk oleju na denko tłoka, zmienne fazy rozrządu sterowane hydraulicznie, mokry pasek rozrządu, kolektor wylotowy wbudowany w głowicę, turbosprężarka chłodzona cieczą, itd.  W modelu zastosowano okienka inspekcyjne, co pozwala na wygodną obserwację pracy poszczególnych podzespołów. Większość okienek jest zamknięta przezroczystymi pokrywami z PCV i podświetlona.

Warto podkreślić, że konstrukcja ta jest modelem ruchomym. Zamocowana na specjalnym stojaku, napędzana jest niewielkim silnikiem elektrycznym, który porusza wałem korbowym. Dzięki temu widać pracę nie tylko wału, ale także tłoków, rozrządu i układu zaworowego. Ciekawym wyposażeniem modelowego silnika są przezroczyste zamienniki oryginalnego dekla zaworowego oraz misy olejowej, przez co jeszcze lepiej widoczny jest obieg oleju silnikowego.

Nasz model silnika w unikalny sposób pozwala zajrzeć do jego wnętrza. Użyty silnik to bardzo nowoczesna jednostka, w której zastosowano szereg zaawansowanych rozwiązań technologicznych. Najnowsze silniki są bardzo wymagające, jeśli chodzi o smarowanie i jakość zastosowanego oleju. Dzięki temu modelowi jesteśmy w stanie prześledzić obieg oleju. Podczas zajęć możemy dokładnie pokazać wszystkie newralgiczne dla obwodu smarowania miejsca i wyjaśnić z jakimi wyzwaniami musi mierzyć się krążący w nim olej. W ramach Akademii Quartz TotalEnergies zawsze staramy się w sposób maksymalny przybliżyć słuchaczom wszystkie aspekty techniczne, co modelowy przekrój silnika bez wątpienia nam umożliwia.
Adam Klimek

ambasador marki TotalEnergies