Skip to content

25/08/2022 Artykuły

„Ciężarowa” rewolucja TotalEnergies

TotalEnergies aktywnie uczestniczy w rozwoju sektora transportowego i wprowadza na rynek supernowoczesną gamę olejów do pojazdów ciężarowych Rubia Optima. Pod względem parametrów technicznych i jakościowych to zupełnie nowy poziom na rynku, potwierdzony normą API CK-4, jak również szeregiem najnowszych homologacji konstruktorów Mercedes-Benz, Volvo, Mack i Cummins.

Zaostrzające się limity emisji gazów cieplarnianych zmuszają producentów do konstruowania coraz bardziej ekologicznych i ekonomicznych silników. Zaawansowane środki smarne TotalEnergies z gamy Rubia OPTIMA realnie w tym pomagają.
W gamie produktów Rubia Optima zastosowano zaawansowaną Technologię Inno-Boost. W składzie oleju użyto dodatków zawierających odpowiednią kombinację przeciwutleniaczy. Te aktywne cząsteczki hamują powstawanie rodników utleniania i utrzymują nienaruszone łańcuchy węglowodorowe. W rezultacie lepkość oleju silnikowego pozostaje stabilna i utrzymuje właściwości oleju przez dłuższy czas. Znacząco wpływa to na żywotność silnika, jego moc, czystość, zużycie paliwa oraz ochronę układu oczyszczania spalin.

W gamie produktów Rubia Optima zastosowano zaawansowaną Technologię Inno-Boost.

Gama olejów Rubia Optima spełniająca normę API CK-4 to wejście na zupełnie nowy poziom w technice środków smarnych i duży przeskok technologiczny w stosunku do starszych produktów z API CJ-4. Wprowadzane oleje są niezbędne dla najnowszych silników, ale doskonale nadają się także do starszych konstrukcji. Dzięki specyfikacji API CK-4 + ACEA E8, E11 i najwyższej homologacji, Rubia Optima 3500 FE 5W-30 ma bardzo szerokie zastosowanie. Spełniając zróżnicowane wymagania wielu producentów silników, z łatwością nadaje się do zastosowania przy obsłudze całych flot najnowszych pojazdów ciężarowych. Skutecznie zastępuje także starsze, sprawdzone środki smarne, np. bardzo popularny olej Rubia TIR 9900 FE 5W-30.

Rubia Optima 3500 FE 5W-30: zupełnie nowy poziom

Nowy produkt spełnił wyśrubowane wymagania producentów OEM dotyczące maksymalnych interwałów między wymianami oleju zgodnie z instrukcjami obsługi technicznej.
Olej Rubia Optima 3500 FE 5W-30 jest szczególnie polecany do najnowszych silników Euro VI i VId. Są one montowane w większości międzynarodowych producentów silników do ciężarówek i autobusów, takich jak Mercedes Benz, Scania, MAN, Volvo, DAF, Iveco, Renault, Ford, itp.
Oto porównanie norm najnowszego oleju Rubia Optima 3500 FE 5W-30 z poprzednikiem Rubia TIR 9900 FE 5W-30:

*Spełnia wymagania

Ochrona w ekstremalnych warunkach użytkowania

Nowy Rubia Optima 3500 FE 5W-30 wyróżnia się na tle swoich poprzedników. Poprawiono kwestie: odporności przed utlenianiem, utraty lepkości na skutek ścinania i napowietrzania oleju, ochrony przed „zatruciem” katalizatora, blokowaniem DPF, zużyciem silnika, osadami na tłokach oraz wzrostu lepkości związanym z zwiększoną ilością sadzy. Zastosowane dodatki znacznie lepiej chronią silniki w najbardziej ekstremalnych warunkach użytkowania. Zostało to laboratoryjnie potwierdzone m.in. podczas testów API CK-4. Testy na silniku VOLVO T13 wykazały, że w bardzo wysokich temperaturach, lepkość oleju Rubia Optima 3500 FE 5W-30 pozostała stabilna przez cały czas, a pod względem odporności na utlenianie okazało się, że spełnia limity nowej normy API CK-4 z olbrzymim zapasem.

Testy na silniku VOLVO T13 wykazały, że w bardzo wysokich temperaturach, lepkość oleju Rubia Optima 3500 FE 5W-30 pozostała stabilna przez cały czas

Dobór odpowiedniej kompozycji

Na tle innych olejów dla sektora ciężarowego, olej Rubia Optima 3500 FE 5W-30 wyróżnia się starannie dobraną kompozycją. Podczas pracy silnika dochodzi do wytworzenia kwaśnych produktów spalania. Ten czynnik, w połączeniu z utlenianiem wpływa sprzyja korozji elementów silnika, skracając tym samym jego żywotność. Z tego powodu, w olejach zawsze stosowano dodatki neutralizujące (alkaliczne) i antykorozyjne. Parametr ten to Liczba Zasadowa oleju (T.B.N.).

To co sprawdzało się w starszych silnikach nie zdaje już egzaminu w nowszych, wyposażonych w zaawansowane układy oczyszczania spalin, zawierające filtr cząstek stałych DPF oraz reaktor katalityczny SCR. Wspomniane wcześniej dodatki antykorozyjne zatykają i szkodzą tym elementom. W tej sytuacji należało znaleźć inną kompozycję oleju, która nie tylko zapewni antykorozyjną ochronę silnika, ale także zadba o układy oczyszczania spalin. Temu wyzwaniu stawił czoła nowy produkt Rubia Optima 3500 FE 5W-30. Olej posiada bardzo wysokie LZ = 13 przy zachowaniu norm dla oleju Low SAPS. Oznacza to, że jego starannie dobrany skład zapewni długą żywotność filtra cząstek stałych DPF, reaktora katalitycznego SCR, jak i doskonałą ochronę jednostki napędowej.

 

„Od wielu lat obserwujemy, znaną wcześniej z samochodów osobowych, tendencję do swoistego „downzisingu” silników ciężarowych. Silniki 16L zostają zastępowane przez 13L bez utraty mocy, momentu obrotowego i pogorszenia się ich żywotności. Niestety powoduje to znaczący wzrost tendencji oleju do utleniania a tym samym stanowi wyzwanie dla producentów środków smarnych. Spełnienie rygorystycznej i wymagającej normy API CK-4 to wejście na nowy poziom jakościowy. Olej Rubia OPTIMA FE 3500 5W-30 pomaga realnie obniżać zużycie paliwa, co w „segmencie truck” i typowych dla niego przebiegach ma wręcz gigantyczne znaczenie. Niezwykle istotna jest także kompatybilność tych olejów z najnowszymi konstrukcjami silników, w których liczą się parametry lepkościowe, dyspersja sadzy i zachowanie odporność na utlenianie. Oleje z gamy Rubia Optima odegrają niezwykle ważną rolę na rynku, ponieważ spełniają wymagania większości czołowych producentów samochodów ciężarowych, a także nadają się do starszych silników. Dzięki temu pokrywają zapotrzebowanie całych wielomarkowych flot, które sukcesywnie wymieniają swoje pojazdy na nowsze.” Inż. Andrzej Husiatyński, TotalEnergies