11/08/2016 Artykuły
Czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym


Adam Klimek
Ekspert Team Total
Czujnik ciśnienia w kolektorze ssącym służy do pomiaru podciśnienia za przepustnicą. Do obliczenia ilości powietrza doprowadzanego do cylindrów wymagane są wartości pomiarowe z czujnika MAP i czujnika zasysanego powietrza. W połączeniu z sygnałem z sondy lambda tworzony jest zamknięty układ regulacyjny. Istnieją dwa sposoby podłączenia czujnika MAP: wbudowanie go bezpośrednio w kolektor ssący lub połączenie rurką.
Czujnik MAP składa się z układu elektronicznego oraz czujnika pomiarowego. W czujniku znajduje się membrana, która zamyka komorę wzorcową. Na membranie znajdują się cztery tensometry oporowe, umieszczone w układzie mostka. W środku membrany znajdują się dwa tensometry, które służą jako oporniki pomiarowe. Dwa pozostałe – umieszczone na zewnątrz membrany – służą jako oporniki do kompensacji temperatury. Pod wpływem oddziałujących ciśnień membrana zmienia kształt, dochodzi do zmiany oporności tensometrów, powstaje napięcie pomiarowe. Układ elektroniczny przetwarza to napięcie i kieruje je dalej, do modułu sterującego silnika.
Do głównych objawów awarii czujnika MAP należą przerwy w pracy silnika podczas przyśpieszenia, silny spadek mocy, wahania obrotów biegu jałowego oraz zapalenie lampki kontrolnej silnika.
Przyczyny awarii czujnika MAP:
– wewnętrzne zwarcia,
– uszkodzenia elementów pomiarowych,
– brak dostępu do ciśnienia w kolektorze ssącym,
– brak zasilania, względnie połączenia z masą,
– uszkodzony przewód podciśnienia,
– zapchana rurka łącząca z kolektorem.
Instrukcja postępowania podczas poszukiwania usterki czujnika MAP:
1. Weryfikacja wzrokowa:
– oględziny okablowania – czy wszystkie kable są prawidłowo podłączone?
– czy przewód podciśnienia i przyłączenie są drożne oraz prawidłowo podłączone?
2. W przypadku pojazdów wyposażonych w złącze diagnostyczne zaleca się odczytać kody błędów oraz wykonać kontrolę wartości zadanych i rzeczywistych (jeżeli jest to możliwe).
3. Za pomocą odpowiedniego przyrządu pomiarowego należy zweryfikować napięcia zasilania i połączenie z masą.