ttp-gr-1_1
Artykuły

Czy domowym sposobem wymieniać łożyskowanie tylnego mostu Poloneza Caro PLUS?

baner-expert-01

Adam Klimek

Ekspert Team Total

Remont tylnego mostu w Polonezie jest tematem dość trudnym. W grę wchodzi  rozebranie mostu, wymiana łożysk i uszczelnień  a następnie właściwe ustawienie koła talerzowego względem wałka atakującego. Ta czynność należy do najtrudniejszych, ponieważ to od właściwego ustawienia zależy żywotność mostu a mówiąc ściślej jego cichobieżna praca .

Do regulacji potrzebne są czujniki zegarowe którymi mierzymy napięcie, luz oraz podkładki regulacyjne.

Domowy sposób polega na pomalowaniu( np. minią lub tuszem ) koła talerzowego a następnie obracanie przekładnią i obserwacja śladów jakie odciska wałek atakujący na powierzchni zębów koła. Naturalnie, pożądany ślad to ten który zapewnia równe przyleganie zębów koła i wałka w jak największej powierzchni.

Wymiana łożysk kół – półosi napędowej , jedyną trudnością jest prawidłowe osadzenie pierścienia ustalającego łożysko, pierścień ten również zabezpiecza półoś przed wysunięciem z pochwy mostu.

Domowy sposób zakłada rozcięcie tego pierścienia, niestety wtedy dochodzi do uszkodzenia łożysk. Jeśli ktoś potrzebuje wymienić jedynie uszczelnienia to lepszym sposobem będzie stocznie pierścienia.

Sam montaż pierścienia polega na podgrzaniu go np. na maszynce elektrycznej a następnie z użyciem odpowiednio długiej rury o właściwej średnicy odpowiadającej średnicy pierścienia nabicie na półoś.

W dzisiejszych czasach dostęp do przyzwoitych części jest mocno ograniczony dlatego należy rozważyć zakup używanego mostu. Używane egzemplarze często jeszcze zalegają w wielu schowkach i garażach  a ich ceny oscylują w granicach 100 – 500 pln .