Hamowanie silnikiem
Temat spalania oraz liczby kilometrów możliwych do przejechania na jednym tankowaniu spędza od przynajmniej trzech dziesięcioleci sen z powiek zarówno producentom aut jak i ich użytkownikom.
W czasach kiedy koszt baryłki ropy szybował wysoko ponad cenę 100$ wielu z nas chcąc nie chcąc zaczęło szukać sposobu na zmniejszenie zużycia paliwa w naszych samochodach. Na pewno podczas takich poszukiwań większość z nas trafiła na znany od lat sposób jakim jest hamowanie silnikiem.
Czym więc jest to hamowanie silnikiem i jakie są jego zalety?
Hamowanie silnikiem to nic innego jak wytracanie prędkości poprzez umiejętne redukowanie biegów. Podczas hamowania silnikiem samochód nie zużywa w ogóle paliwa (mowa tu o współczesnych konstrukcjach) i odciąża hamulce, ale w przeciwieństwie do hamowania "na luzie" jest stale gotowy do akcji. W praktyce jest to czynność banalnie prosta, wymagająca jednak poznania swojego samochodu - jego prędkości obrotowych, odgłosów silnika itd.
Kiedy powinno się hamować silnikiem?
Hamować silnikiem powinno się zawsze i wszędzie. Oczywiście w przypadku konieczności nagłego i ostrego hamowania nie ma na to czasu, jednak w większości codziennych sytuacji drogowych jest to świetny sposób na zmniejszenie zużycia paliwa i oszczędzenie klocków hamulcowych. Istnieją również sytuacje, kiedy hamowanie silnikiem jest wręcz wskazane. Mowa tu o jeździe w górach lub zjeżdżaniu z dużych wzniesień. W takich wypadkach hamowanie tylko przy użyciu samego hamulca nożnego może doprowadzić do przegrzania tarcz oraz zagotowania płynu hamulcowego.
Jak hamować silnikiem?
Po pierwsze zacznij obserwować obrotomierz w swoim aucie. Każdy silnik spalinowy ma optymalny przedział obrotów, w którym najlepiej się zachowuje. Dla silników benzynowych jest to przeważnie przedział 2000 - 4500 obrotów/minutę dla silników zasilanych ON 1500 - 3500 obrotów/minutę. Staraj się więc trzymać tych zakresów na każdym z biegów. Będziesz również słyszał kiedy silnik będzie brzmiał zbyt basowo - to znak, że obroty spadły poniżej wskazanej wartości i czas na redukcję biegu.
Kiedy obroty spadają, wrzuć kolejny, niższy bieg. Nie wciskaj gazu, obroty silnika same wrócą do pożądanego przedziału.
Powtarzaj te czynności w celu dalszej redukcji prędkości a na końcu użyj hamulca nożnego, aby się zatrzymać.
Oczywiście cały proces można dodatkowo wspomagać używaniem hamulca nożnego, co tylko przyspieszy zatrzymanie. Ważne jest również, żeby nie jechać zbyt wolno na zbyt wysokim biegu, ponieważ jazda taka nie dość, że nie zmniejsza zużycia paliwa w waszych autach, to obciąża jeszcze koło dwumasowe co może prowadzić do jego uszkodzenia.
Podsumowując: hamowanie silnikiem niesie ze sobą bardzo dużo pozytywów:
Oszczędność paliwa. Współczesne konstrukcje nie zużywają w ogóle paliwa podczas hamowania silnikiem. Podczas hamowania hamulcem nożnym przy jeździe na biegu neutralnym (tzw. luzie), paliwo cały czas jest podawane do komór spalania.
Oszczędność klocków i tarcz hamulcowych. Wspomaganie układu hamulcowego za pomocą hamowania silnikiem wydłuża jego żywotność.
Samochód jest zawsze gotowy żeby przyśpieszyć w przypadku awaryjnej sytuacji. Podczas hamowania przy jeździe na biegu neutralnym (tzw. luzie), samochód toczy się bezwładnie i w razie konieczności wykonania szybkiego manewru mija chwila, zanim wrzucimy bieg i uzyskamy odpowiednie obroty silnika. W przypadku hamowania silnikiem wystarczy dodać gazu.
Należy jednak pamiętać, że hamowanie silnikiem wpływa na szybsze zużywanie się sprzęgła. Jest to jednak cześć eksploatacyjna, którą i tak wymienia się co jakiś czas. Warto jest również pamiętać, że gwałtowne wykonanie redukcji biegu, szczególnie na śliskiej nawierzchni może spowodować destabilizację auta i wpadnięcie w poślizg.
Istotny jest także właściwy dobór oleju, w którym pomaga nasza WYSZUKIWARKA. Każdy wymieniony w niej olej można znaleźć również na stacjach paliw TotalEnergies.