Skip to content

14/07/2015 Artykuły

Rajd Dakar 2015

dakar

baner-expert-02

Patryk Mikiciuk

Ekspert Team Total

Rajd Dakar to coroczny rajd terenowy organizowany na początku roku. By w nim wystartować nie trzeba mieć licencji zawodniczej, przez co rajd dostępny jest również dla amatorów, który stanowią większość startujących. Rajd Dakar ma opinię najtrudniejszego rajdu terenowego na świecie – zawodnicy podróżują przez pustynię, codziennie pokonując nawet kilkaset kilometrów. Jest to morderczy sprawdzian zarówno dla ludzi jak i maszyn.

Pierwszy rajd odbył się w 1979 roku. Pierwotnie trasa wiodła z Paryża do Dakaru, z promową przeprawą przez morze śródziemne. Na przestrzeni lat trasa ulegała różnym modyfikacjom, dyktowanym głównie przez zawirowania polityczne w Afryce. Ostatecznie, w 2001 roku zrezygnowano z trasy Paryż – Dakar ze względu na liczne niebezpieczeństwa i ataki na zawodników. Od 2009 roku rajd rozgrywany jest w Ameryce Południowej.

Zawodnicy rywalizują w czterech podstawowych klasach: motocykle, quady, samochody oraz ciężarówki. Pojazdy startujące w zawodach zazwyczaj tylko z wyglądu przypominają seryjnie produkowane modele. Dla producentów jest to świetna okazja żeby przetestować nowoczesne rozwiązania techniczne oraz pokazać swoje możliwości.

Polacy po raz pierwszy wzięli udział w rajdzie w 1987 roku startując ciężarówką Jelcz S442. Rok później do rywalizacji przystąpili Starem 266 Rally Turbo. W późniejszych latach startujących kierowców było coraz więcej, a rajd przyciągał coraz bardziej znane nazwiska. Od 2012 roku w Rajdzie Dakar startuje m.in. były skoczek narciarski Adam Małysz. Jak dotąd jego najlepszy wynik to 13 miejsce wywalczone za sterami Toyoty Hilux w 2014 roku. Jednak Polskie załogi odnoszą również sukcesy. W 2012 roku Dariusz Rodewald zwyciężył w klasyfikacji ciężarówek.

Szczególnie udany dla Polskich zawodników był Rajd Dakar 2015, który odbył się w Argentynie. Trasa rajdu składała się z 13 etapów o łącznej długości ok 9000 km. Na starcie stanęło w sumie 15 Polaków, startujących w różnych kategoriach. Początki nie były obiecujące. Już na drugim etapie z rywalizacji musiał wycofać się Adam Małysz, któremu spłonął samochód. Na trasie trzeciego etapu, na 206 km odcinka specjalnego zginął, debiutujący na tej imprezie, polski motocyklista Michał Hernik. Sekcja zwłok wykazała, że przyczyną śmierci było przegrzanie organizmu. Dużym sukcesem natomiast było pierwsze miejsce Rafała Sonika w kategorii quadów. Zawodnik ten we wcześniejszych latach również stawał na podium ale nie udawało mu się sięgnąć po zwycięstwo. O sukcesie może mówić też Krzysztof Hołowczyc, który zajął trzecie miejsce w klasyfikacji samochodów za kierownicą Mini. Startujący na motocyklu KTM Jakub Przygoński dotarł do mety na 18 miejscu, a jadący ciężarówką Tatra Robert Szustkowski ukończył rajd na 19 pozycji w swojej kategorii.

Rajd Dakar to prawdziwa legenda sportów motorowych, to wyzwanie, którego chce spróbować każdy kierowca. Każda edycja jest równie emocjonująca, i mimo tragicznych wypadków nie brakuje śmiałków chętnych by zmierzyć się z bezkresem pustyni.