13/07/2016 Artykuły
Usterki alternatora


Adam Klimek
Ekspert Team Total
Zarówno w starszych konstrukcjach samochodów, jak i nowszych istotnym elementem wyposażenia jest akumulator, który, jak wiemy, jeśli pracuje w niesprawnym układzie ładowania, szybko się rozładowuje. Ale to nie on jest najważniejszym elementem – jest tylko urządzeniem wspomagającym układ elektryki pojazdu. Od ponad stu lat najważniejszy w pojazdach jest wynalazek skonstruowany przez Nikolę Teslę w 1891 roku – prądnica. Na przestrzeni wieku wynalazek ewoluował z prostego urządzenia w bardzo zawansowany technicznie alternator.
Postanowiłem przygotować i może trochę usystematyzować podstawowe zachowania mechanika podczas diagnozy tego ważnego elementu wyposażenia pojazdu. Poniżej tabela przedstawiająca pewne fakty i sposoby rozwiązania problemu.
Objaw / usterka |
Możliwa przyczyna |
Metoda naprawy |
Pulsująca lampka kontrolna ładowania |
– Zbyt duży luz paska klinowego lub wielorowkowego – W przypadku regulatora mechanicznego możliwe złe ustawienie styków lub przepalony opornik regulatora |
– Naciągnąć pasek, wymienić pasek lub elementy napinające – Wyregulować styki, wymienić opornik lub regulator |
Lampka kontrolna ładowania nie gaśnie po uruchomieniu silnika |
– Przewód D+/61 ma zwarcie do masy – Uszkodzony regulator – Uszkodzona płyta prostownicza, zanieczyszczony komutator, zwarcie w uzwojeniu wirnika |
– Wymienić lub naprawić przewód – Wymienić regulator – Wymienić lub naprawić uszkodzony element (w przypadku dużych kosztów rozważyć wymianę alternatora) |
Po uruchomieniu silnika lampka kontrolna nie gaśnie, tylko się „żarzy” |
– Uszkodzony regulator – Za duży opór złączy w obwodzie prądu ładowania albo w przewodzie do lampki kontrolnej – Uszkodzony alternator |
– Wymienić regulator – Sprawdzić przyłączenia i przewód i ewentualnie wymienić – Naprawić lub wymienić alternator |
Przy włączonym zapłonie nie zapala się lampka kontrolna ładowania |
– Uszkodzony lub rozładowany akumulator – Uszkodzony regulator, wytarcie się szczotek – Poluzowane, utlenione lub uszkodzone przyłączenia i przewody – Zwarcie w diodzie plusowej (dodatniej) |
– Sprawdzić, naładować lub wymienić akumulator – Wymienić regulator lub szczotki – Poprawnie umocować, oczyścić lub wymienić przewody – Bezzwłocznie odłączyć akumulator (zapobiegnie to jego rozładowaniu), naprawić lub wymienić akumulator |
Brak ładowania lub niewystarczające ładowanie akumulatora |
– Zbyt duży luz paska klinowego lub wielorowkowego – Uszkodzony akumulator – Uszkodzony regulator – Poluzowane, utlenione lub uszkodzone przyłączenia i przewody – Uszkodzona płyta prostownicza, zanieczyszczony komutator
|
– Naciągnąć pasek, wymienić pasek lub elementy napinające – Sprawdzić, naładować lub wymienić akumulator – Wymienić regulator – Poprawnie umocować, oczyścić lub wymienić przewody – Wymienić lub naprawić uszkodzony element |