1-TotalEnergies-07-02-2018-fb.
Artykuły

Akumulator - istotne ogniwo

baner-expert-01

Adam Klimek

Ekspert Team Total

Akumulator kwasowo-ołowiowy używany w pojazdach samochodowych składa się z obudowy, która jest wykonana z odpornego na kwas materiału, kratek tworzących płyty ujemną i dodatnią, separatorów, które zapobiegają stykaniu się płyt, oraz elektrolitu kwasu siarkowego. Płyty dodatnia i ujemna tworzą razem ogniwo. W akumulatorze 12 V mamy sześć ogniw połączonych szeregowo, które dają nam sumarycznie napięcie 12 V.

Reakcje chemiczne występujące w akumulatorze powodują, że może on przyjmować i oddawać energię elektryczną. Wraz z ładowaniem akumulatora elektrolit znajdujący się w nim gęstnieje. W pełni naładowany akumulator charakteryzuje się gęstością elektrolitu na poziomie 1,28 g / cm3 przy temperaturze około 25°C, co odpowiada napięciu około 12,75 V.

Właściwościami charakteryzującymi akumulator są pojemność akumulatora wyrażana w amperogodzinach (Ah) i maksymalny prąd rozruchu wyrażony w amperach (A). Pojemność akumulatora wynosząca 70 Ah oznacza, że akumulator jest w stanie oddawać prąd o natężeniu 1 A przez 70 godzin. Natomiast prąd rozruchowy informuje nas (według normy EN), jaki jest maksymalny prąd wyładowania, który akumulator może dostarczyć przy temperaturze -18°C przez 10 s przy napięciu nie niższym niż 7,5 V. Akumulator najlepiej składować w pomieszczeniach o temperaturze około 15°C. Wyższe temperatury składowania przyspieszają proces samorozładowywania się akumulatora.

Nowy akumulator, który ma być pierwszy raz zamontowany w samochodzie, powinien mieć napięcie spoczynkowe powyżej 12,4 V. Przy napięciu wynoszącym od 12,2 V do 12,4 V należy go przed montażem naładować, w przypadku napięcia poniżej 12,2 V akumulator nie nadaje się do montażu i należy go zezłomować.