19/08/2016 Artykuły
Czujnik położenia wałka rozrządu


Adam Klimek
Ekspert Team Total
Czujnik wałka rozrządu służy do dokładnego określania położenia krzywek sterujących zaworami pierwszego cylindra w stosunku do położenia wału korbowego. Te dane są niezbędne do regulacji punktu rozpoczęcia wtrysku w przypadku wtrysku sekwencyjnego, do uruchomienia sygnału sterującego zaworem elektromagnetycznym pompowtryskiwacza oraz do selektywnej regulacji układu zapłonowego w celu uniknięcia spalania stukowego.
Czujnik wałka rozrządu pracuje zgodnie z zasadą zjawiska Halla. Na wałku rozrządu umieszczony jest wieniec koła zębatego. W wyniku obrotu tego koła zmienia się napięcie w przetworniku Halla znajdującym się w głowicy czujnika. Moduł sterujący przetwarza zmieniające się napięcie w celu otrzymania wymaganych danych.
Objawami awarii czujnika położenia wałka rozrządu są: praca modułu sterującego silnika w trybie awaryjnym, zapis kodu błędu, zapalenie lampki kontrolnej silnika.
Do przyczyn awarii czujnika położenia wałka rozrządu zaliczamy: zwarcia wewnętrzne, uszkodzenie mechaniczne, uszkodzenie koła sygnałowego, uszkodzenie przewodu do modułu sterującego.
Instrukcja postępowania podczas poszukiwania usterki czujnika położenia wałka rozrządu
- Sprawdzenie, czy czujnik nie został uszkodzony.
- Odczytanie pamięci błędów modułu sterującego.
- Zbadanie przyłączeń elektrycznych przewodów czujnika, wtyczki i czujnika:
– sprawdzenie przewodu przyłączeniowego od modułu sterującego do czujnika przy pomocy omomierza – odłączenie wtyczki od modułu sterującego, sprawdzenie przewodzenia poszczególnych przewodów (konieczny będzie schemat przeznaczenia styków, wartość zadana: ok. 0 Ω),
– sprawdzenie przewodów przyłączeniowych pod kątem zwarcia do masy – pomiar między wtyczką czujnika a masą pojazdu, wtyczka modułu sterującego musi być odłączona, wartość zadana: > 30 MΩb,
– sprawdzenie napięcia zasilania czujnika z modułu sterującego – wtyczka modułu sterującego oraz zapłon powinny być wyłączone,
– sprawdzenie napięcia sygnału – przyłączenie kabla pomiarowego oscyloskopu i uruchomienia silnika. Na oscyloskopie powinien być widoczny sygnał prostokątny.
Zaleca się zwrócić szczególną uwagę na odpowiedni odstęp od koła sygnałowego oraz na odpowiednie położenie uszczelki.