Czujnik spalania detonacyjnego (stukowego)
Adam Klimek
Ekspert Team Total
Czujnik detonacji jest przykręcony do kadłuba silnika, a jego zadaniem jest wykrywanie drgań o określonej częstotliwości, ok. 10–12 kHz (oczywiście zawsze są jakieś odstępstwa od reguły), we wszystkich stanach pracy silnika w celu zabezpieczenia przed jego uszkodzeniem.
Czujnik ten wychwytuje drgania dźwiękowe korpusu silnika i zamienia je w elektryczne sygnały napięciowe (w dużym uproszczeniu działa podobnie jak mikrofon). Następnie są one filtrowane i obrabiane w module sterującym silnika. Każdy sygnał spalania stukowego jest przyporządkowywany do odpowiedniego cylindra, taką informację sterownik jest w stanie pozyskać na podstawie czasu wystąpienia spalania stukowego – dlatego wystarczy tylko jeden czujnik. W przypadku wystąpienia detonacji sygnał zapłonu dla danego cylindra jest przestawiany w kierunku opóźnienia do momentu, aż zaniknie spalanie stukowe.
Uszkodzenie czujnika może objawiać się rozmaicie, zależnie od rozpoznawania błędów modułu sterującego i wynikającej z tego strategii trybu awaryjnego. Sygnalizowane jest zaświeceniem się lampki kontrolnej silnika, zapisem odpowiedniego kodu błędu w sterowniku, wyraźnym spadkiem mocy silnika oraz zwiększonym zużyciem paliwa.
Przyczynami takich awarii są wszelkiego rodzaju zwarcia (wewnętrzne i przewodów), uszkodzenia mechaniczne czujnika lub jego niepoprawne zamontowanie, a nawet korozja.
Aby wykryć usterki czujnika spalania detonacyjnego, należy:
1. odczytać pamięć kodów błędów,
2. sprawdzić poprawność montażu i moment dokręcenia czujnika,
3. sprawdzić przyłączenia elektryczne czujnika i wtyczki pod kątem właściwego połączenia, przerw i korozji,
4. sprawdzić ustawienie zapłonu (starsze pojazdy).
Badanie oscyloskopem przy nagrzanym silniku:
1. należy połączyć przewody oscyloskopu z zaciskiem modułu sterującego dla czujnika stukania oraz do masy,
2. następnie otworzyć na krótko przepustnicę. Na oscylogramie pojawi się sygnał ze znacznie zwiększoną amplitudą,
3. w przypadku gdy sygnał nie jest wystarczająco jednoznaczny, należy lekko uderzyć w korpus silnika w pobliżu czujnika,
4. jeśli takie działanie nie jest rozpoznane przez czujniki, oznacza to uszkodzenie czujnika lub obwodu sterującego.
Badanie przy pomocy miernika uniwersalnego:
1. należy sprawdzić okablowanie do modułu sterującego, badając przewodzenie i zwarcie do masy każdego pojedynczego przewodu do wtyczki modułu sterującego,
2. następnie trzeba włączyć omomierz między wtyczkę czujnika stukania a odłączoną wtyczkę modułu sterującego; wartość zadana: < 1 Ω. Wymagany jest schemat przeznaczenia styków,
3. ostatnim krokiem jest sprawdzenie omomierzem każdego styku wtyczki w stosunku do masy przy odłączonej wtyczce modułu sterującego; wartość zadana: > 30 MΩ. Uwaga: styk przyłączeniowy może służyć jako ekranowanie i przez to może wskazywać połączenie z masą. Wskazówka montażowa: należy zwracać uwagę na moment dokręcania przy montażu i nie używać podkładek płaskich ani sprężystych.