Skip to content

11/04/2016 Porady

EPB Elektryczny hamulec ręczny

avatar_null

Łukasz Bogus

Mechanik - Porada użytkownika

W dzisiejszych czasach elektryczny hamulec ręczny staje się standardem nawet w samochodach niższych klas. Jego budowa jest dosyć prosta: elektryczny nastawnik działa bezpośrednio na tłoczek zacisku lub przez linki na dźwignię, tak jak jest to w konwencjonalnym hamulcu ręcznym. Do czynności serwisowych typu wymiana klocków lub szczęk w większości przypadków konieczny jest tester, którym przed wymianą całkowicie zwalniamy ręczny, a po jej zakończeniu uaktywniamy system z powrotem, przy okazji dokonując adaptacji całego układu. Problem może pojawić się w przypadku awarii układu i konieczności jego mechanicznego odblokowania. Oto kilka przykładów, jak tego dokonać: w grupie VW lub innych pojazdach wyposażonych w system TRW z nastawnikiem bezpośrednio na zacisku należy po ściągnięciu wtyczki odkręcić nastawnik, a następnie użyć specjalnego pokrętła (pasuje też klucz Torx :)), aby cofnąć tłoczek. BMW 5 Gran Turismo – cięgno do awaryjnego odblokowania hamulca ręcznego znajduje się pod wykładziną bagażnika. W Citroenie C4 Picasso do odblokowania hamulca ręcznego trzeba użyć specjalnego narzędzia będącego na wyposażeniu samochodu, które należy włożyć w otwór znajdujący się z przodu, niedaleko prowadnic fotela kierowcy. Otwór jest zabezpieczony zaślepką. Narzędzie po włożeniu w otwór należy przekręcić zgodnie ze wskazówkami zegara do oporu. Ford C-MAX – aby awaryjnie odblokować hamulec ręczny, należy pociągnąć cięgno, które znajduje się w schowku pomiędzy siedzeniami i jest odpowiednio oznaczone. Peugeot 508 – specjalne cięgno do awaryjnego odblokowania hamulca ręcznego znajduje się pod osłoną mechanizmu zmiany biegów. Renault Scenic II – specjalne cięgno do awaryjnego odblokowania hamulca ręcznego znajduje się pod wykładziną bagażnika. Jeżeli znacie inne przykłady na awaryjne odblokowanie ręcznego, zachęcam do wpisywania ich w komentarzach.