e48a1bdba4d7afe171fb5f121a47f20e_
Artykuły

Jak wyrejestrować samochód bez złomowania? Czy samochód stojący w garażu musi mieć OC?

avatar_null

Ekspert

EKSPERT TEAM TOTAL

Przez lata narosło wiele mitów wokół takich kwestii jak wyrejestrowanie pojazdu oraz ubezpieczenie OC. Kiedy i w jaki sposób można wyrejestrować auto oraz jak trudna jest to procedura? Czy jeżeli nie korzystasz z samochodu i przez cały rok pojazd stoi w garażu lub na podjeździe, musisz posiadać polisę OC?

Wyrejestrowanie auta – czy pojazd musi iść na złom?

 

W powszechnie przyjął się pogląd, że wyrejestrowanie pojazdu jest równoznaczne z oddaniem go do kasacji. Jak to często bywa z tego typu „ludowymi wierzeniami”, do prawdy jest tu dosyć daleko. Oczywiście, przekazanie pojazdu przedsiębiorcy zajmującemu się demontażem pojazdu jest jednym z rozwiązań dostępnych w procesie wyrejestrowania auta, nie jest jednak w żadnym wypadku jedynym wyjściem z sytuacji.

 

Na wstępie trzeba uprzedzić pytania dotyczące możliwości wyrejestrowania pojazdu i pozostawienia go w garażu lub innym miejscu. Nawet jeżeli nie zamierzasz go w żaden sposób  użytkować lub z czasem przeznaczyć do sprzedaży na części, wszelkie działania tego typu są nielegalne, w związku z czym ich dokonanie (lub nawet podjęcie takowej próby) może wiązać się z poważnymi konsekwencjami. Co więcej, samego wyrejestrowania pojazdu nie można dokonać w dowolny sposób lub w każdym momencie. Szczegóły dotyczące tej procedury zostały ujęte w specjalnych dokumentach prawnych. 

W jakich sytuacjach możesz wyrejestrować pojazd?

Zagadnieniem tym zajmuje się kodeks drogowy, który w bardzo jasny sposób wyszczególnia kilka podstawowych okoliczności zezwalających na wyrejestrowanie auta. Są to:

  • Przekazanie auta do przedsiębiorcy, który trudni się demontażem pojazdów lub prowadzi punkt zbierania aut,
  • Zamiar wywozu pojazdu za granicę kraju w przypadku, jeżeli został nabyty lub zarejestrowany poza Polską,
  • Zniszczenie bądź kasacja auta poza granicami Polski,
  • Kradzież auta,
  • Przekazanie auta przedsiębiorcy prowadzącemu punkt zbierania pojazdów lub stację demontażu w stanie niekompletnym,
  • Prawnie stwierdzona i udokumentowana strata stanu posiadania auta z jednocześnie trwającym prawem do jego własności.

W praktyce zatem wyrejestrowanie pojazdu z jednoczesnym jego zachowaniem jest niemal niemożliwe. Polskie prawo nie posiada luki, którą można by do tego celu wykorzystać. Jeżeli  posiadasz auto, którego eksploatacja bądź ciągłe naprawy są wysoce nieopłacalne oraz znacząco przewyższają faktyczną wartość pojazdu, najlepszym rozwiązaniem będzie jego wyrejestrowanie i następnie oddanie do kasacji.

W nieco lepszej sytuacji znajdują się przedsiębiorcy posiadający firmowe auta ciężarowe, przyczepy o całkowitej masie dopuszczalnej co najmniej 3,5 tony, ciągniki samochodowe, samochody specjalne lub autobusy. Mają oni możliwość złożenia wniosku o wycofanie pojazdu z ruchu na okres od 2 miesięcy, do nawet 24 miesięcy. Ponadto, okres ten może ulec przedłużeniu i w sumie trwać aż 4 lata. Rozwiązanie to jest stosowane najczęściej w czasie zawieszenia działalności.

Pamiętaj także, aby do wyrejestrowania pojazdu odpowiednio się przygotować. W tym celu będziesz potrzebował wielu dokumentów, m.in. dowodu rejestracyjnego oraz karty pojazdu (o ile została wydana), dowodu osobistego, wypisu z KRS lub zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, dokumentu potwierdzającego ważność OC oraz zaświadczenia dokonania wpłaty za wydanie decyzji o wyrejestrowaniu w kwocie 10 zł.

  Samochód stoi w garażu – co z OC?

Niestety, polskie prawo nie przewiduje takiej możliwości, aby pojazd, który został zarejestrowany, nie posiadał ubezpieczenia OC. Obowiązek tego typu nałożono na właścicieli aut już w 2000 roku i bez przerwy funkcjonuje aż po dziś dzień. Przepisu tego należy przestrzegać, gdyż szczególnie w ostatnich latach zmieniło się kilka szczegółów dotyczących obowiązku posiadania OC. A zatem, albo pojazd rejestrujesz i opłacasz OC (bez względu na faktyczny stopień jego użytkowania), albo auto należy wyrejestrować i oddać do kasacji.

Po pierwsze, nie tylko policjant może sprawdzić czy faktycznie wykupiłeś OC. Takie same uprawnienia w tym względzie posiada wydział komunikacji czy straż graniczna Co więcej, można tego dokonać także drogą elektroniczną w specjalnej bazie polis komunikacyjnych.

Jeżeli już znalazłbyś się na drodze autem bez ważnego OC, w przypadku kontroli pojazd nie zostanie odholowany. Nie znaczy to, że występek ten ujdzie Ci na sucho! O ile sam mandat jest stosunkowo niski (zaledwie 50 zł za brak posiadania dokumentu poświadczającego wykupienie polisy), o tyle właściciel pojazdu musi liczyć się z nałożeniem kary rzędu nawet kilku tysięcy złotych przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny.

Sytuacja jest jeszcze bardziej kiepska w przypadku spowodowania wypadku. Wówczas będziesz musiał pokryć wszystkie świadczenia z własnej kieszeni, a jak łatwo się domyślić, rzadko są to małe kwoty. Warto przypomnieć, że sama naprawa blacharsko-lakiernicza jednego tylko elementu karoserii to wydatek co najmniej kilkuset złotych, nie wspominając już o poszczególnych podzespołach mechanicznych.