Najczęstsze mity dotyczące olejów silnikowych – część 1
Oleje silnikowe są niezbędnym elementem prawidłowego funkcjonowania każdego pojazdu. Mimo to, wokół nich narosło wiele mitów i fałszywych przekonań, które mogą wprowadzać w błąd zarówno początkujących, jak i doświadczonych kierowców. Rozpoczynamy zatem cykl, w którym spróbujemy obalić najczęstsze mity dotyczące olejów silnikowych.
Mit 1: Zawsze trzeba używać oleju zalecanej marki przez producenta
Są producenci pojazdów, którzy rzeczywiście zalecają określony markę oleju silnikowego, który jest optymalny dla danego modelu silnika. Jednakże nie oznacza to, że nie można używać innych marek lub typów oleju o tych samych specyfikacjach i homologacjach. Kluczowe jest, aby olej spełniał wymogi określone w instrukcji obsługi pojazdu (np. odpowiednia klasa lepkości oraz co ważniejsze, normę jakości, homologację). Można więc bez obaw stosować inne oleje, o ile spełniają one wymagane specyfikacje.
Mit 2: Częstsza wymiana oleju zawsze jest lepsza
Choć regularna wymiana oleju jest ważna, nadmierna częstotliwość może być niepotrzebnym wydatkiem. Producenci pojazdów i olejów silnikowych precyzyjnie określają, co ile kilometrów lub jak często powinno się wymieniać olej. Przekraczanie tych zaleceń nie przynosi dodatkowych korzyści i może prowadzić do niepotrzebnych kosztów. Nie mówiąc o kwestiach ochrony środowiska. Warto w tym aspekcie trzymać się zaleceń producenta. Oczywiście większa częstotliwość wymiany jest wymagana, gdyż eksploatujemy pojazd w trudnych warunkach. Te warunki również opisane są w instrukcji. Można przyjąć zasadę, że kiedykolwiek silnik pali nam więcej paliwa (uruchomienia, miasto, góry szybka jazda autostradą, itd.), to są to trudne warunki i olej należy wymieniać częściej. Skracając przebieg o 1/3 czy połowę.
Mit 3: Olej syntetyczny jest zawsze lepszy niż olej mineralny
Olej syntetyczny czy technologia syntetyczna posiada wiele zalet, takich jak lepsza ochrona w skrajnych temperaturach, niższe utlenianie oraz dłuższa żywotność oleju. Niemniej jednak nie każdy silnik wymaga stosowania oleju syntetycznego. Starsze silniki, które były projektowane do pracy na olejach mineralnych, nie miały wymagań, aby stosować olej syntetyczny. Dlatego kompromisem cenowo-jakościowym może być olej pół-syntetyczny, który przy odpowiednio niższej cenie zadba bardziej o silnik przy zimnych rozruchach.