Najczęstsze mity dotyczące olejów silnikowych – część 3
Tam, gdzie wiele osób opiera się na domysłach, dość łatwo o pojawianie się kolejnych mitów. Nie inaczej jest w przypadku działania olejów silnikowych – sporo teorii, krążących wśród użytkowników pojazdów, należy włożyć między bajki. W kolejnej odsłonie naszego cyklu przyjrzymy się trzem kolejnym mitom, z jakimi spotykamy się każdego dnia.
Mit 7: Każdy olej jest taki sam, bez względu na markę
Nie wszystkie oleje silnikowe są takie same. Różne marki mogą oferować oleje o zróżnicowanej jakości, różniące się składem chemicznym, dodatkami oraz technologią produkcji. Ważne jest, aby wybierać olej spełniający wymagania producenta pojazdu, a także zwracać uwagę na normy jakościowe, takie jak API czy ACEA, które określają standardy dla olejów silnikowych.
Mit 8: Wyższa cyfra w normie SAE oznacza, że mamy do czynienia z „gęstszym” olejem
Norma SAE (Society of Automotive Engineers) określa lepkość oleju zarówno w niskich, jak i wysokich temperaturach, ale wyższa liczba w tej normie nie zawsze oznacza olej o wyższej lepkości w każdych warunkach. Na przykład, olej 10W-30 jest bardziej lepki niż 5W-30 w niskich temperaturach, ale mają podobną lepkość w wysokich temperaturach. Ważne jest dobranie oleju o odpowiedniej lepkości do warunków eksploatacji pojazdu i zaleceń producenta.
Mit 9: Olej nigdy się nie starzeje
Olej silnikowy z czasem traci swoje właściwości smarne i ochronne. Proces starzenia oleju wynika z narażenia na wysokie temperatury, zanieczyszczenia, utlenianie i reakcje chemiczne wewnątrz silnika. Dlatego regularna wymiana oleju jest niezbędna, aby zapewnić jego skuteczność i ochronę silnika.