porada_2024_10_mit4
Porady

Najczęstsze mity dotyczące olejów silnikowych – część 4

W kolejnej odsłonie naszego cyklu ponownie bierzemy na tapet mity, jakie narosły przez lata wokół stosowania olejów silnikowych. Wbrew pozorom, część użytkowników w dobrej wierze postępuje wręcz irracjonalnie, działając na niekorzyść silnika swojego pojazdu. Zwróćmy uwagę, jakie zachowania mogą mieć negatywne skutki dla naszego samochodu.

Mit 10: Producent twierdzi, że można stosować ekstremalne przebiegi między wymianami nawet 40 000 km.

Niektórzy producenci mogą reklamować swoje pojazdy jako posiadające bardzo długie interwały wymiany oleju. Często są to zabiegi komercyjne dostosowane do flot i leasingów. Nawet w takich przypadkach regularna kontrola i wymiana oleju jest jednak zalecana, biorąc pod uwagę ścisłe wytyczne, co do warunków eksploatacyjnych. Czynniki zewnętrzne, takie jak warunki jazdy, styl jazdy i jakość paliwa, mogą wpływać na zużycie oleju i konieczność jego wcześniejszej wymiany.

Mit 11: Wraz ze wzrostem przebiegu auta należy sięgać po „gęstszy” olej

Oczywiście chodzi o stosowanie oleju o wyższych lepkościach, niż zaleca konstruktor. Nie ma uzasadnienia technicznego, gdyż taki olej nawet jak uszczelni trochę bardziej komorę spalania czy uszczelniacze zaworowe to pogarsza chłodzenie silnika. Ważne jest, aby stosować olej zalecany przez producenta pojazdu, nawet w przypadku starszych samochodów, aby zapewnić optymalne smarowanie i ochronę.

Mit 12: Oleju w skrzyni nie należy wymieniać

Olej w skrzyni biegów, podobnie jak olej silnikowy, ulega zużyciu i zanieczyszczeniom. Regularna wymiana oleju w skrzyni biegów jest niezbędna, aby zapewnić jej prawidłowe działanie i długowieczność. Producent pojazdu zazwyczaj określa interwały wymiany oleju w skrzyni biegów, których warto przestrzegać. Jazda po mieście znacznie bardziej obciąża skrzynię biegów i olej szybciej ulega degradacji. Dlatego jeżdżąc po mieście, zmieniamy olej częściej.