porada_2024_10_mit5
Porady

Najczęstsze mity dotyczące olejów silnikowych – część 5

Wymienianie i dolewanie oleju to bez wątpienia temat, który jest powodem niejednej kłótni – nie tylko pomiędzy klientami a pracownikami warsztatów samochodowych, ale też podczas towarzyskich rozmów miłośników czterech kółek. W dzisiejszej odsłonie naszego cyklu zwróćmy uwagę na trzy kolejne mity, dotyczące stosowania olejów silnikowych.

Mit 13: Przy „gęstszym” oleju silnik mniej go bierze

Choć olej o wyższej lepkości może zmniejszyć zużycie oleju przez silnik szczególnie przez zużyte pierścienie i „nieszczelną” komorę spalania, jak również przy zużytych uszczelniaczach zaworowych, może również negatywnie wpłynąć na jego smarowanie, zwłaszcza w zimowych warunkach. Stosowanie oleju o zbyt wysokiej lepkości może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, spadku mocy i trudności ze smarowaniem w niskich temperaturach i rozruchem. Lepiej jest stosować olej o zalecanej przez producenta lepkości, aby zapewnić optymalne smarowanie i chłodzenie silnika.

Mit 14: Oleju nie trzeba zmieniać, wystarczy dolać

Dolewanie oleju jest konieczne w przypadku jego ubytku. W nowoczesnych silnikach powinniśmy zawsze jeździć z poziomem oleju bliskim maksimum. Jednakże olej silnikowy z czasem traci swoje właściwości smarne i ochronne, ulega zanieczyszczeniu, dlatego regularna wymiana jest niezbędna, aby utrzymać silnik w dobrej kondycji. Dolewanie oleju to tylko doraźne rozwiązanie.

Mit 15: Do danej marki należy lać tylko jedną, konkretną markę oleju

Producenci samochodów często polecają określone marki olejów, ale kluczowe jest, aby olej spełniał specyfikacje techniczne i normy wymagane przez producenta pojazdu. Można stosować różne marki olejów, o ile spełniają one odpowiednie standardy jakości i specyfikacje.