Mit 13: Przy „gęstszym” oleju silnik mniej go bierze
Choć olej o wyższej lepkości może zmniejszyć zużycie oleju przez silnik szczególnie przez zużyte pierścienie i „nieszczelną” komorę spalania, jak również przy zużytych uszczelniaczach zaworowych, może również negatywnie wpłynąć na jego smarowanie, zwłaszcza w zimowych warunkach. Stosowanie oleju o zbyt wysokiej lepkości może prowadzić do zwiększonego zużycia paliwa, spadku mocy i trudności ze smarowaniem w niskich temperaturach i rozruchem. Lepiej jest stosować olej o zalecanej przez producenta lepkości, aby zapewnić optymalne smarowanie i chłodzenie silnika.
Mit 14: Oleju nie trzeba zmieniać, wystarczy dolać
Dolewanie oleju jest konieczne w przypadku jego ubytku. W nowoczesnych silnikach powinniśmy zawsze jeździć z poziomem oleju bliskim maksimum. Jednakże olej silnikowy z czasem traci swoje właściwości smarne i ochronne, ulega zanieczyszczeniu, dlatego regularna wymiana jest niezbędna, aby utrzymać silnik w dobrej kondycji. Dolewanie oleju to tylko doraźne rozwiązanie.
Mit 15: Do danej marki należy lać tylko jedną, konkretną markę oleju
Producenci samochodów często polecają określone marki olejów, ale kluczowe jest, aby olej spełniał specyfikacje techniczne i normy wymagane przez producenta pojazdu. Można stosować różne marki olejów, o ile spełniają one odpowiednie standardy jakości i specyfikacje.