porada_2024_11_mit6
Porady

Najczęstsze mity dotyczące olejów silnikowych – część 6

Choć wydawać by się mogło, że nasz cykl, dotyczący mitów związanych ze stosowaniem olejów silnikowych już dawno powinien dobiec końca – nic bardziej mylnego. Mitów, związanych ze stosowaniem środków smarnych nie brakuje, dlatego też przyjrzyjmy się już po raz szósty kolejnym mitom, jakim każdego dnia stawia czoła niejeden mechanik samochodowy.

Mit 16: Olej 10W-40 sprawdzi się idealnie w samochodzie z przebiegiem ponad 150 tys. km.

Zawsze należy stosować olej spełanijący odpowiednią homologację czy specyfikację konstruktora. Dobór odpowiedniego oleju zależy od wielu czynników, takich jak warunki eksploatacji, stan techniczny silnika oraz zalecenia producenta. Olej 10W-40 może być odpowiedni w niektórych przypadkach, raczej w starszych typach pojazdów. Olej 10W-40 nie jest to uniwersalne rozwiązanie dla wszystkich pojazdów z dużym przebiegiem. Ważne jest, aby kierować się specyfikacjami technicznymi oraz zaleceniami producenta pojazdu. Pogarszając jakość oleju w stosunku do rekomendacji, bardzo szybko degradujemy olej w silniku, co za tym idzie, skracamy żywotność silnika.

Mit 17: Wymiana oleju automatycznej skrzyni biegów na pewno doprowadzi do jej uszkodzenia

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest zalecana przez producentów pojazdów i ma na celu zapewnienie jej prawidłowego działania oraz przedłużenie żywotności. Regularna wymiana oleju pozwala na usunięcie zanieczyszczeń i zużytych dodatków. Ważne jest, aby proces wymiany przeprowadzać zgodnie z zaleceniami producenta i używać odpowiedniego oleju do skrzyni biegów.

Mit 18: Im więcej dodatków w oleju, tym lepiej dla silnika

Niektórzy wierzą, że im więcej dodatków zawiera olej silnikowy, tym lepsze będzie jego działanie. W rzeczywistości oleje silnikowe są starannie formułowane z odpowiednią ilością dodatków, aby spełniały określone specyfikacje i normy jakości. Zbyt duża ilość dodatków może zakłócić równowagę chemiczną oleju i prowadzić do niepożądanych efektów, takich jak osady w silniku, zmniejszenie efektywności smarowania, tworzenie się popiołów na koronie tłoka, zatykanie DPF, czy nawet zwiększenie częstotliwości zjawisk LSPI w nowoczesnych silnikach. Warto dodać, że żaden z producentów nie poleca dolewania żadnych dodatków do homologowanych produktów czy stosowania płukanek. Żaden z producentów samochodów nie homologuje również dodatków czy płukanek, gdyż uważane są one za zbędne czy nawet szkodliwe, gdy stosuje się olej z odpowiednią aprobatą i przestrzega odpowiednich okresów pomiędzy wymianami oleju.