Artykuły

Co mówią etykiety, czyli jak prawidłowo odczytywać opakowania olejów silnikowych?

Co mówią etykiety, czyli jak prawidłowo odczytywać opakowania olejów silnikowych?

Wybór odpowiedniego oleju silnikowego to kluczowy element eksploatacji pojazdu. Eksperci TotalEnergies przypominają, że sama znajomość lepkości czy typu środka smarnego to za mało – fundamentalne znaczenie ma dopasowanie do wymagań producenta silnika. Gdzie szukać kluczowych informacji i jak je interpretować?

Homologacja to podstawa

Najpewniejszym sposobem doboru właściwego oleju silnikowego jest zachowanie zgodności z homologacją producenta pojazdu. Informacje te znajdują się w instrukcji obsługi samochodu i powinny być punktem wyjścia przy zakupie produktu. Na opakowaniach olejów TotalEnergies homologacje (nazywane również dopuszczeniami) można znaleźć w centralnej części etykiety znajdującej się na tylnej stronie opakowania.

W przypadku niektórych, zwłaszcza starszych modeli samochodów, dla których nie wskazano konkretnych dopuszczeń, należy kierować się klasą lepkości i klasą jakości oleju zgodnie z API, ACEA, itd., a także ewentualnymi dodatkowymi wymaganiami, takimi jak np. technologia LowSAPS. Aby dobrać olej w inny sposób niż na podstawie homologacji, należy postępować zgodnie z poniższymi krokami:

  • zapoznać się szczegółowo z zaleceniami producenta samochodu,
  • z pomocą konfiguratora online dostępnego na stronie TotalEnergies dobrać odpowiedni produkt,
  • odczytać dane na etykietach opakowania i upewnić się, że podane parametry są zgodne z zaleceniami producenta pojazdu.

Na opakowaniach olejów TotalEnergies znajdują się wszystkie niezbędne informacje produktowe. Oto najważniejsze z nich.

Etykieta na przedniej stronie opakowania

W centralnej części etykiety znajdującej się na przedniej części opakowania umiejscowione jest logo TotalEnergies. Pod nim podana jest nazwa produktu, a jeszcze niżej – nazwa gamy, do której ten produkt należy.

Nad grafiką zawierającą powyższe dane znajdują się oznaczenia głównych cech technicznych oleju wskazujące m.in. czy jest to olej do samochodów osobowych czy innej grupy, czy jest wykonany w technologii syntetycznej, a także jakie ma dodatkowe właściwości, jak np. kompatybilność z filtrami cząstek stałych czy właściwości paliwooszczędne. 

Poniżej, w lewym dolnym rogu, znajduje się kod QR. Po jego zeskanowaniu użytkownik otrzymuje dostęp do dodatkowych informacji. Z kolei centralnie na dole umiejscowiona jest klasa lepkości oleju oraz klasa jakości ACEA. W prawym dolnym rogu TotalEnergies podaje objętość oleju, a nad nią może znajdować się informacja dodatkowa, jak np. zastosowanie technologii wydłużającej żywotność silnika.

PCK_TOTAL_QUARTZ INEO X.FIRST 0W20_TRQ_202204_5L.png

Etykieta na tylnej stronie opakowania

Tylna etykieta zawiera logo producenta, obok którego powtórzona jest nazwa produktu. Poniżej znajduje się oznaczenie rodziny produktów oraz klasy lepkości.
Kolejne pole to najważniejsze informacje o oleju, czyli klasa jakości według ACEA, a także lista dopuszczeń (homologacji) producentów silników. Centralną część etykiety zajmują natomiast opisy produktu w kilku językach.

PCK_TOT_QUARTZ INEO X.png

INEO – gama dla nowoczesnych silników

Jedną z najnowszych grup produktowych w rodzinie TotalEnergies jest INEO (oznaczenie znajduje się pod logo TotalEnergies na etykiecie na przedniej stronie opakowania). To najwyższa gama olejów opracowanych specjalnie dla pojazdów wyposażonych w filtry cząstek stałych i zalecanych do wszystkich samochodów wyposażonych w układy oczyszczania spalin.

Produkty z tej serii oferują zaawansowaną technologię syntetyczną, zwiększoną odporność na utlenianie, formulację LowSaps oraz homologacje producentów silników.

Oznaczenie INEO znajduje się na przedniej stronie opakowania, tuż pod logo TotalEnergies.

Dodatkowe oznaczenia

Większość produktów TotalEnergies posiada dodatkowe oznaczenia, które wskazują na specyficzne właściwości, dopuszczenia lub regiony przeznaczenia (np. MDC, ECS, C4, Future). Ich obecność może pomóc użytkownikowi w doprecyzowaniu wyboru i upewnieniu się, że olej będzie w pełni zgodny z wymaganiami producenta pojazdu.