234ae7f68e1d87a8c3b07ddfb24e781e_
Artykuły

O czym trzeba wiedzieć przed montażem lamp ksenonowych?

baner-expert-01

Adam Klimek

Ekspert Team Total

Światła ksenonowe są nie tylko wysoce funkcjonalne, lecz także bardzo modne i eleganckie. Coraz więcej kierowców decyduje się na ich samodzielny montaż. Musisz jednak pamiętać o kilku kwestiach, aby nie narazić się na utratę dowodu rejestracyjnego lub mandat karny!

Czym są lampy ksenonowe?

Dawniej reflektory ksenonowe montowane były wyłącznie w samochodach z wyższej półki, przez co do dziś niektórym kojarzą się z luksusem. I choć obecnie nie są już synonimem snobizmu, nierzadko takie właśnie jest pierwsze skojarzenie.

Znakiem rozpoznawczym lamp ksenonowych jest charakterystyczny, lekko niebieskawy kolor widoczny po spojrzeniu na zapalony reflektor. To właśnie ten efekt nadaje im stylu i niebywałej estetyki. Nawet niedoświadczony kierowca bez problemu rozpozna nadjeżdżające auto wyposażone w lampy xenonowe (taka pisownia jest również dopuszczona).

Praktycznie rzecz ujmując, reflektor ksenonowy składa się przede wszystkim z trzech elementów – przetwornicy prądu, zapłonnika oraz ksenonowego palnika. Pierwszy osprzęt spośród wymienionych odpowiada za wytworzenie napięcia w wysokości kilkunastu tysięcy Voltów, a także za przekazanie prądu o natężeniu w okolicy 85 amperów.

Elektrody umieszczone w palniku otoczone są przez gazy – przede wszystkim ksenon. Samo zjawisko świecenia zachodzi w wyniku odbywających się tu wyładowań elektrycznych. Wiązkę emituje żarnik otoczony halogenem, który łączy odparowane cząstki wolframu z żarnika. Dzięki temu nie osadza się on na szkle osłaniającym żarnik. To bowiem doprowadziłoby do szybkiego zaczernienia jego powierzchni.

Pamiętaj, że lampy ksenonowe służą wyłącznie jako światła mijania. W momencie konieczności włączenia świateł drogowych konieczne są standardowe halogeny. To bardzo istotna informacja, jeżeli nie chcesz ryzykować ukarania mandatem za jazdę z nieprawidłowym oświetleniem.

W obecnie produkowanych samochodach o wyższym standardzie często stosuje się tzw. oświetlenie bi-ksenonowe. Jak słusznie sugeruje nazwa, z technologii ksenonowej korzystają zarówno światła mijania, jak i drogowe.

Jakie są mocne strony lamp ksenonowych?

Z uwagi na dosyć mocno zakorzenione stereotypy oraz stosunkowo dużą ilość marnej jakości podróbek, często pomijane są faktyczne zalety tego rodzaju reflektorów. A jest ich bardzo wiele. Nie bez powodu w coraz większej liczbie aut montowane są one jako element standardowego oświetlenia.

Największą zaletą jest jasność światła. W przypadku lamp ksenonowych emitowany snop (czyli wiązka) jest śnieżnobiały. W prosty sposób wynika to z parametrów: lampa halogenowa wytwarza 1500 lumenów kosztem 55 W, natomiast lampa ksenonowa 3200 lumenów przy wykorzystaniu 35 W. Bilans jest dziecinnie prosty – przy wiele mniejszym poborze prądu uzyskujesz znacznie lepsze oświetlenie.

Lampy ksenonowe są również wyjątkowo trwałe, zwykle nie wymagają wymiany przez cały okres użytkowania auta. To także w znakomity sposób udowadnia, że są warte swojej ceny.

Samodzielny montaż lamp ksenonowych a przepisy

Największym problemem związanym z lampami ksenonowymi są wymogi formalne. Związane jest to z panującymi przepisami – nie są one specjalnie skomplikowane ani restrykcyjne, jednak ich nieznajomość nie zwalnia przecież z obowiązku ich przestrzegania. Warto zatem wiedzieć, co można zrobić podczas samodzielnego montażu oświetlenia ksenonowego, a jakie zabiegi są niedozwolone.

Przede wszystkim w żadnym wypadku nie można tak po prostu zamienić żarówek. Każde auto posiada bowiem reflektory, które wyposażono w homologację do funkcjonowania z określonym emiterem światła. Co więcej, takie postępowanie grozi zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego, koniecznością wykonania badania technicznego, a nawet mandatem!

Jak zatem wymienić lampy, aby było to zgodne z prawem? Przede wszystkim należy trzymać się dwóch głównych wytycznych, które zawarte zostały w Regulaminie 48 EKG ONZ. Zgodnie z tym dokumentem, jeżeli światła mijania posiadają strumień świetlny przekraczający 2000 lumenów, powinny być homologowane w odpowiednie urządzenia, których zadaniem jest czyszczenie szyby reflektora. Co istotne, przepis odnosi się do pojazdów mechanicznych poruszających się po każdego rodzaju drogach publicznych. Ponadto, lampy ksenonowe bezwzględnie muszą mieć system automatycznego poziomowania.

Nie zapominaj również o drobiazgach – posiadając lampę ksenonową z pełną homologacją nie możesz zacząć stosować innej żarówki. Dokument obowiązuje jedynie na ten zestaw i wszelkie zmiany będą skutkowały utratą jego ważności. Co więcej, zestawy ksenonowe homologowane są do konkretnego modelu pojazdu.