Zgodnie z tradycją, największym i najbardziej widocznym oznaczeniem na opakowaniu oleju silnikowego jest jego klasa lepkości, np. 5W-40. Ale należy pamiętać, że dobierając olej do współczesnego silnika najlepiej kierować się homologacją konstruktorów nazywaną inaczej dopuszczeniem. Każdy współczesny olej ma zazwyczaj jedno, a nierzadko nawet kilka takich dopuszczeń. Znajdują się one najczęściej na drugiej stronie opakowania, w dolnej części etykiety.
Homologacje konstruktorów to precyzyjne oznaczenia wprowadzane przez producentów samochodów. Jednoznacznie kwalifikują one przydatność danego oleju do konkretnego typu silnika. Jednocześnie stanowią potwierdzenie tego, że olej pomyślnie ukończył testy wykonane przez producenta samochodu na danym silniku.
Renomowani producenci, tacy jak np. Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW, General Motors, Ford czy Renault, opracowują własne specjalistyczne testy oraz wymagania dla olejów silnikowych, zwane normami fabrycznymi. Oleje te są testowane przez producentów samochodów w ich laboratoriach i na ich silnikach w hamowniach.
Należy podkreślić, że tylko oficjalna homologacja producenta pojazdu potwierdza pełne dopasowanie oleju do konkretnego silnika oraz gwarantuje jego prawidłową ochronę i trwałość.
Oznaczeniem, które zazwyczaj najbardziej rzuca się w oczy na opakowaniu każdego oleju, jest jego klasyfikacja lepkościowa. Została ona opracowana przez SAE (ang. Society of Automotive Engineers – Stowarzyszenie Inżynierów Samochodowych) i dzieli oleje na podstawie wartości lepkości osiąganych w określonych temperaturach.
Obecnie najbardziej popularne są oleje tzw. wielosezonowe, oznaczane przez dwie klasy: zimową oraz letnią, np. 0W-30, 5W-20, 5W-40, 10W-40 czy 15W-40. W najnowszych silnikach zalecane jest stosowanie olejów 0W-20, z kolei w niektórych dieslach obowiązującą pozostaje lepkość 0W-30.
Im niższa jest liczba przed literą „W”, tym olej jest bardziej płynny w niskich temperaturach (ułatwia rozruch silnika). Olej 0W znacznie szybciej smaruje silnik w niskich temperaturach i obniża zużycie paliwa w porównaniu do 15W. Przykładowe temperatury graniczne dla zimowych klas lepkości według SAE to:
Im wyższa jest liczba po literze „W”, tym olej jest bardziej lepki w wysokich temperaturach. Oznacza to, że film olejowy jest grubszy i ma większą wytrzymałość, ale opory ruchu są wyższe. Dodatkowo silnik jest gorzej chłodzony. W tym przypadku postępuj zgodnie z instrukcją producenta pojazdu stosując odpowiednią lepkość.
Ważne: oleje mogą być nieodpowiednie do zastosowań w pewnych typach silników. W razie wątpliwości należy zawsze sprawdzić te informacje w zaleceniach producenta.
Zaawansowana technologia syntetyczna: 0W-20
Przykłady: gama Quartz Ineo Xtra, gama Quartz 9000 Xtra
Technologia syntetyczna: 0W-30, 5W-20, 5W-30, 5W-40, 0W-40
Przykłady: gama Quartz Ineo, gama Quartz 9000
Półsyntetyczne: 10W-40
Przykład: gama Quartz 7000
Mineralne: 15W-40
Przykład: gama Quartz 5000
Drugim najpopularniejszym oznaczeniem oleju jest oznaczenie w klasyfikacji API. Tworzą je zawsze dwie składowe, np. API SP i API CF. W pierwszej litera oznacza zastosowanie „S” – „spark” – silniki benzynowe. W drugiej litera oznacza zastosowanie „C” – „compression” – silniki Diesla. Im druga litera (po „C” lub po „S”) jest dalej od początku alfabetu, tym wymagania jakościowe są wyższe. Obecnie najnowszą specyfikacją dla samochodów osobowych jest API SQ.
W przypadku olejów do silników benzynowych, na podstawie oznaczenia możemy dowiedzieć się wiele o ich głównych właściwościach. Chodzi m.in. o ochronę przed zużyciem silnika, kontrolę osadów i szlamów, kontrolę laków czy koksów na tłokach oraz turbosprężarce, odporność na utlenianie, kompatybilność z układami oczyszczania spalin (TWC), zapobieganie przedwczesnemu zapłonowi przy niskich prędkościach obrotowych (LSPI) i ochronę przed zużyciem łańcucha rozrządu. Najnowsza klasa jakościowa API SQ spełnia wszystkie te wymagania w maksymalnym stopniu. Starsze klasy są pod tym względem mniej uniwersalne. W każdym przypadku wypadają gorzej. Czasem może to być niewielka różnica, a czasem zupełny brak właściwości w danej kategorii.
Równolegle do API stosowana jest europejska klasyfikacja ACEA, dzieląca oleje według zastosowania i poziomu zaawansowania technologicznego. Wiadomo już, że w 2026 roku pojawi się nowa ACEA C7 odpowiadająca API SQ, ale na razie obowiązuje dotychczasowy podział, który przedstawiamy poniżej.
Produkty TotalEnergies i ELF posiadają na opakowaniach kody QR, które zapewniają autentyczność i kompatybilność oleju silnikowego z dedykowanym pojazdem, a jednocześnie informują o parametrach produktów. To ułatwienie sprawia, że już po zakupie klienci mają możliwość weryfikacji poprawności danych na opakowaniu.
Na opakowaniach najnowszych olejów TotalEnergies znajduje się oryginalne oznaczenie Eco-Science. Wskazuje ono na efektywną dbałość o silnik dla maksymalizacji osiągów. Technologia ta poprawia żywotność i sprawność silnika, a także dba o jego czystość oraz zmniejsza zużycie paliwa.
Jedną z najnowszych grup produktowych w gamie TotalEnergies jest INEO (oznaczenie znajduje się pod logo TotalEnergies na etykiecie na przedniej stronie opakowania). To najwyższa gama olejów opracowanych specjalnie dla pojazdów wyposażonych w filtry cząstek stałych i zalecanych do wszystkich samochodów wyposażonych w układy oczyszczania spalin.
Produkty z tej serii oferują zaawansowaną technologię syntetyczną, zwiększoną odporność na utlenianie, formulację Low SAPS oraz homologacje producentów silników.
Większość produktów TotalEnergies posiada także dodatkowe oznaczenia, które wskazują na specyficzne właściwości, dopuszczenia lub regiony przeznaczenia (np. MDC, ECS, C4, Future). Ich obecność może pomóc użytkownikowi w doprecyzowaniu wyboru i upewnieniu się, że olej będzie w pełni zgodny z wymaganiami producenta pojazdu.