14/07/2015 Porady
Rozrusznik


Ekspert
Ekspert Team Total
Jakie są typowe objawy usterki rozrusznika? Kiedy trzeba go wymienić, a w jakich sytuacjach wystarczy naprawa? Czy warto kupować rozrusznik po regeneracji?
W razie kłopotów z uruchomieniem auta pierwszym podejrzanym jest zwykle akumulator. Czasem niesłusznie – jeżeli prądu w aucie nie brakuje, a silnik i tak nie chce zapalić, problem może tkwić w rozruszniku. Objawy bywają niemal identyczne jak w przypadku rozładowanej baterii, np. rozrusznik obraca się powoli, przy próbie rozruchu w aucie przygasają kontrolki.
Tak zachowuje się zacierający się rozrusznik, który stawia zbyt duży opór. Innym typowym objawem usterki tego podzespołu jest to, że po przekręceniu kluczyka spod maski słychać tylko cykanie lub też rozrusznik wyje, ale wcale nie porusza silnika. Niekiedy też słychać, że po uruchomieniu silnika, mimo puszczenia kluczyka, rozrusznik wciąż pracuje.
Często po kilku próbach, mimo ewidentnych objawów usterki, auto udaje się uruchomić. Dlatego wielu kierowców zwleka z wizytą w serwisie do czasu, kiedy auto całkowicie odmówi posłuszeństwa. To błąd!
Często wystarczy naprawa rozrusznika
Jeśli po wstępnej diagnozie okaże się, że przyczyną problemów rzeczywiście jest rozrusznik, często nie trzeba go wcale w całości wymieniać. Jeśli mechanik przed wyjęciem i rozebraniem rozrusznika od razu twierdzi, że potrzebny będzie nowy, to zwykle naraża klienta na niepotrzebne wysokie wydatki.
Jeżeli kierowca nie zwlekał zbyt długo z wizytą w warsztacie, to zwykle rozrusznik da się uratować poprzez wymianę tylko tych części, które się w nim zużyły, np. włącznika elektromagnetycznego, szczotkotrzymacza ze szczotkami czy łożyska. Jeśli jednak objawy usterki były ignorowane zbyt długo, uszkodzenia mogą być tak duże, że naprawa stanie się niemożliwa. W takiej sytuacji pozostają dwie możliwości: zakup rozrusznika nowego lub regenerowanego. Te pierwsze są z reguły bardzo drogie. Z kolei w przypadku rozruszników regenerowanych można wybierać spośród części naprawianych rzemieślniczo i podzespołów odbudowywanych fabrycznie, z pełną gwarancją, taką jak dla części nowych, ale o kilkadziesiąt procent od nich tańszych.
Zdaniem eksperta - Fachowiec naprawi taniej
W przypadku podejrzenia, że rozrusznik jest niesprawny, radzę wybrać warsztat, który zajmuje się również naprawami podzespołów elektrycznych. Nawet jeśli objawy są jednoznaczne, zwykle warto zacząć od sprawdzenia instalacji elektrycznej i akumulatora, a dopiero później należy zabrać się za rozrusznik.
W przypadku większości popularnych modeli na rynku dostępne są podzespoły pozwalające naprawić niesprawny rozrusznik. Jeśli jednak widać, że część jest już zużyta, zamiast przedłużać jej żywot tylko o kilka miesięcy – do następnej usterki – lepiej od razu zamontować rozrusznik po kompleksowej regeneracji, w którym wszystkie zużywające się podzespoły zostały wymienione. W autach, w których dostęp do rozrusznika jest trudny, to korzystniejsze rozwiązanie.
Sylwester Grochowski, Bosch Service Motolab
O tym warto pamiętać
- W wielu nowych modelach nawet drobna niesprawność rozrusznika unieruchamia auto, bo np. sterownik nie uruchomi dopływu paliwa, zanim silnik nie osiągnie odpowiednio wysokich obrotów. Nowych aut nie wolno zapalać metodą „na pych”!
- Długotrwałe kręcenie rozrusznikiem, jeśli silnik nie daje się uruchomić, grozi zniszczeniem rozrusznika.