System przechwytywania i odprowadzania par paliwa
Adam Klimek
Ekspert Team Total
W nieużywanych samochodach paliwo paruje i przedostaje się przez odpowietrzanie do otoczenia. W celu zlikwidowania tego zjawiska pojazdy z instalacjami do regulacji składu mieszanki paliwowo-powietrznej są wyposażane w system do przechwytywania i odprowadzania par paliwa. Istotną częścią tego systemu jest pojemnik z węglem aktywnym, który jest połączony z odpowietrzeniem zbiornika paliwa. Węgiel aktywny ma właściwość wiązania par paliwa. Po uruchomieniu silnika związane paliwo odbierane jest z powrotem – do tworzenia mieszanki paliwowo-powietrznej. W przewodzie łączącym rurę ssącą i pojemnik z węglem aktywnym znajduje się zawór sterujący. Rozpoczyna on swoje działanie dopiero po nagrzaniu się katalizatora i uaktywnieniu kontroli składu mieszanki przez sondę lambda. Zawór ten otwiera przewód między rurą ssącą a pojemnikiem węgla aktywnego. Wytworzone podciśnienie sprawia, że przez otwór w pojemniku z węglem zasysane jest powietrze, które przepływając przez węgiel aktywny, porywa ze sobą związane paliwo.
Awaria tego systemu może objawiać się następująco:
– zapachem benzyny w wyniku wydobywających się par paliwa,
– zapisem kodu błędu,
– złą pracą silnika.
Przyczyną awarii mogą być:
– brak sterowania przez moduł sterujący,
– uszkodzony zawór sterujący,
– uszkodzenie mechaniczne,
– uszkodzone przewody.
Przy wykrywaniu usterek należy postępować następująco:
1. Sprawdzić, czy pojemnik węgla aktywnego nie jest uszkodzony.
2. Sprawdzić węże, przewody i przyłączenia pod kątem uszkodzeń i właściwego umocowania / montażu.
3. Sprawdzić, czy zawór sterujący nie jest uszkodzony.
4. Sprawdzić połączenia elektryczne i montaż zaworu sterującego.
5. Sprawdzić połączenie z masą i napięcie zasilania. W tym celu należy odłączyć wtyczkę od zaworu sterującego. Napięcie zasilania przy silniku rozgrzanym do temperatury roboczej musi wynosić ok. 11–14 V (silnik musi być rozgrzany, aby aktywna była sonda lambda, w przeciwnym przypadku zawór sterujący nie działa).