28/06/2016 Artykuły
Układ recyrkulacji spalin
Adam Klimek
Ekspert Team Total
Po co w samochodach stosuje się układ recyrkulacji spalin? Jak sama nazwa wskazuje, recyrkulacja spalin, a więc ponowne wpuszczenie spalin do cylindra, stosuje się w celu redukcji zawartości szkodliwych substancji w spalinach. Proces ten sterowany jest przez moduł sterujący i zawór zwrotnego odprowadzania spalin (recyrkulacji) EGR, z ang.Exhaust Gas Recirculation.
Źródło: http://s1.blomedia.pl/autokult.pl/images/2011/04/EGR_schem.jpg
Zasada działania układu, a więc proces recyrkulacji, wygląda tak, że w wyniku ponownego doprowadzenia spalin do układu dolotowego obniża się wydzielanie tlenków azotu. Doprowadzone do świeżej mieszanki spaliny nie biorą udziału w spalaniu, a więc nie są ponownie dopalane, o czym często błędnie słyszymy. Pobierają one natomiast ciepło powstałe w procesie spalania mieszanki. Dzięki temu temperatura spalania obniża się. Obniżenie temperatury z kolei wiąże się ze zredukowaniem w spalinach tlenków azotu NOx. Tak wygląda sam proces recyrkulacji, natomiast w celu doprowadzenia odpowiedniej ilość spalin do układu dolotowego zastosowano sterowanie zależne od charakterystyk zapisanych w module sterującym silnika. Zazwyczaj recyrkulacja gazów spalinowych występuje w czasie niskiego bądź średniego przedziału obciążenia i w środkowym przedziale obrotów silnika. Podczas gdy obroty silnika są względnie niskie bądź w górnym zakresie pracy, zawór powinien pozostać zamknięty. Charakterystyka działania pracy zaworu recyrkulacji inna jest dla silników o zapłonie iskrowym (benzynowym), a inna dla silników o zapłonie samoczynnym (Diesli).
Rozróżnia się dwie charakterystyki sterowania:
Pierwszą jest sterowanie poprzez zawór sterujący. Wygląda to tak, że zawór jest sterowany przez zawór sterujący silnika i otwiera on lub zamyka przewód podciśnieniowy, dzięki czemu uruchamiany lub wyłączany jest zawór EGR.
Drugą metodą sterowania jest bezpośrednie połączenie między zaworem EGR a sterownikiem.
Na uszkodzenie układu recyrkulacji spalin może mieć wpływ wiele czynników. Do najczęstszych można zaliczyć:
– brak sterowania przez moduł sterujący,
– stale otwarty bądź zapchany zawór recyrkulacji spalin,
– niedrożne bądź uszkodzone przewody podciśnieniowe lub przewody spalin,
– uszkodzony zawór sterujący,
– złe styki na przyłączeniach lub uszkodzone przewody wiązki elektrycznej.
Uszkodzenie układu recyrkulacji spalin może objawiać się:
– zapisaniem kodu błędu i sygnalizowaniem lampką „Check Engine”,
– nierówną (falująca) pracą silnika na biegu jałowym,
– czarnym dymieniem w przypadku silników z zapłonem samoczynnym.
W celu weryfikacji wadliwego działania układu i usunięcia usterki należy:
– odczytać pamięć błędów sterownika, jeżeli jest to możliwe,
– sprawdzić, czy przewody układu recyrkulacji oraz sam zawór są drożne i wolne od zanieczyszczeń,
– skontrolować napięcie zasilające moduł sterowania oraz połączenia z masą zaworu sterującego,
– sprawdzić połączenie wszystkich elementów układu pod kątem prawidłowego mocowania i szczelności.