Skip to content

25/05/2017 Artykuły

W jakim zakresie możemy modyfikować oświetlenie główne samochodu?

TotalEnergies-1f_

baner-expert-01

Adam Klimek

Ekspert Team Total

Reflektory samochodowe można przerabiać na różne sposoby. Warunek jest jeden – po tuningu i innych, podobnych przeróbkach reflektory nie mogą zmienić parametrów światła w stosunku do oryginalnych i nie wolno stosować w nich niehomologowanych źródeł światła. Pojawia się zatem pytanie, co – w dopuszczonych przez prawo ramach – można zmienić w światłach, by działały lub wyglądały lepiej?

Unijne przepisy wprowadzone dyrektywą z roku 2011 wymagają, by każdy nowy samochód pojawiający się na unijnym rynku wyposażany był w światła do jazdy dziennej. Niestety, na polskich drogach większość aut jest o wiele starszych, stąd kierowcy chcąc „odmłodzić” i „unowocześnić” pojazd montują takie światła samodzielnie. Najbardziej popularne jest tu stosowanie elastycznych taśm diodowych. Warto pamiętać, że nie wolno samodzielnie montować takich taśm wewnątrz reflektora głównego. Według przepisów jest to bowiem ingerencja w konstrukcję reflektora, która powoduje, iż nie spełnia on funkcji w sposób, w jaki został homologowany. Światła do jazdy dziennej należy montować poza reflektorem, w miejscu jakie dopuszczają przepisy, tj. na zderzaku lub poniżej reflektorów głównych zgodnie z przepisami, które stanowią, że odległość między takimi światłami to min. 60 cm, a minimalna wysokość od jezdni to 25 cm.

Inną, dość popularną modyfikacją oświetlenia jest montaż lamp wyładowczych (popularnych ksenonów) w miejsce reflektorów odbłyśnikowych. Jedyną dopuszczalną tu zmianą jest wymiana całego zespołu reflektorowego. Nie wolno natomiast montować soczewkowego źródła światła w obudowie reflektora odbłyśnikowego. Każdy klosz lampy ma swoje przeznaczenie, które oznaczono symbolem wybitym na jego powierzchni. Ponadto, żarniki ksenonowe potrafią generować strumień światła o sile przekraczającej 2000 lumenów, co wymaga zastosowania dodatkowych zabezpieczeń zmniejszających prawdopodobieństwo oślepienia kierowców jadących z naprzeciwka. Oznacza to inną geometrię kloszy przeznaczonych dla żarników ksenonowych i zapewnienie samopoziomowania

W odniesieniu do dodatkowego oświetlenia auta istotna jest także liczba montowanych reflektorów, gdyż dopuszcza się jedynie instalację parami, przy czym w przypadku świateł drogowych maksymalnie można mieć cztery lampy. Nie ma znaczenia, czy zdecydujemy się na ich montaż na zderzaku czy na dachu, co również jest dopuszczalne. Ustawodawca wymaga, aby dodatkowe lampy nie oślepiały jadących z naprzeciwka, gdyż może to spowodować niebezpieczeństwo na drodze.

Możliwości przeróbek świateł przednich jak i tylnych w samochodzie jest wiele – można wymienić praktycznie każdy ich element. Należy jednak pamiętać, że polskie przepisy rejestracyjne i homologacyjne stawiają dość wysokie wymagania każdej z takich części – wszystkie modyfikacje muszą mieścić się w granicach prawa. Jedynym „poluzowaniem” norm jest niedawno wprowadzone, ulgowe traktowanie niehomologowanych żarówek oświetlenia tablicy rejestracyjnej.