Wtryskiwacze w silnikach diesla – co musisz o nich wiedzieć?
Ekspert
EKSPERT TEAM TOTAL
Wtryskiwacze to wyjątkowo istotna część w układzie wtryskowym, który ma wpływ na poprawne działanie każdego diesla. Jeżeli posiadasz samochód z takim silnikiem, sprawdź koniecznie, co powinieneś wiedzieć o wtryskiwaczach!
Czym są wtryskiwacze i do czego służą?
To jeden z podstawowych elementów konstrukcyjnych wszystkich silników diesla, co więcej – wtryskiwacze znajdowały się w już pierwszym modelu i z powodzeniem funkcjonują aż do dziś. Najprościej rzecz ujmując, rola całego układu wtryskowego ogranicza się do synchronizacji odpowiedniego wydarzenia w odpowiednim czasie, tj. dostarczenia właściwej ilości paliwa w chwili, gdy jest ono potrzebne do pracy jednostki napędowej.
Objętość danej dawki paliwa i chwili, w której zostanie ono uwolnione ściśle zależą od takich czynników, jak obrotowa prędkość wału korbowego oraz całkowite chwilowe obciążenie silnika. Wtryskiwacze stanowią część całego układu wtryskowego, którego głównym elementem jest pompa wtryskowa. Oprócz tego, w skład tego systemu wchodzą również przewody wysokociśnieniowe.
Bezsprzecznie kluczową częścią układu jest pompa, która bezpośrednio odpowiada na wytworzenie odpowiednio wysokiego ciśnienia (wynosi ono nawet kilkaset atmosfer). Mimo tak dużych obciążeń, do usterek elementu dochodzi stosunkowo rzadko i zwykle jego przyczyną jest po prostu naturalne zużycie.
Dlatego też, dla kierowcy znacznie bardziej istotne powinny być wtryskiwacze. To one w prostej linii odpowiadają m.in. za ilość rozpylenia paliwa, za przebieg procesu spalania, ilość mocy obrotowej silnika.
Najczęściej stosuje się jeden z dwóch rodzajów wtryskiwaczy. Pierwszy z nich, czyli zamknięty (określany także jako czopikowy) posiada specjalną iglicę, która może poruszać się w górę i w dół. Podczas ruchu do góry otwiera się zawór i odpowiednia dawka paliwa dostarczana jest do komór spalania, opuszczenie iglicy powoduje natomiast przerwanie procesu.
Takie urządzenie musi charakteryzować się niebywale precyzyjną budową. Niech jako przykład posłuży dopuszczalny luz występujący między iglicą a obudową, który nie może przekraczać 2/1000 mm. W czasie pracy temperatura iglicy osiąga nawet 200 stopni Celsjusza, w związku z czym narażona jest także na uszkodzenia termiczne.
Drugim stosowanym rozwiązaniem jest wtryskiwacz otworkowy. Także posiada iglicę, tym razem jest ona jednak stożkowego kształtu, obudowę wyposażono natomiast w od 3 do 5 otworów, przez które bezpośrednio następuje wtrysk paliwa. Sama zasada jest taka sama, tj. uniesienie iglicy otwiera zawór paliwa.
Jakie są objawy uszkodzonych wtryskiwaczy?
Wtryskiwacze najczęściej psują się w sposób naturalny, tj. w skutek zużycia. Jak wspomniano, to efekt trudnych warunków pracy, przez co prędzej czy później wszystkie materiały muszą ulec uszkodzeniu. Na wczesne ich zużycie wpływ ma przede wszystkim nieodpowiednie paliwo, np. w sytuacji gdy zostało błędnie dobrane. Jeżeli okresowa wymiana filtra nie jest wykonywana systematycznie, także rośnie ryzyko wystąpienia usterki. Jakość paliwa ma również wpływ na szybkość osadzania się zabrudzeń na wtryskiwaczach, co może powodować ich zapchanie. W takim wypadku nie obejdzie się bez specjalistycznego czyszczenia mechanicznego. Przeciętnie na wtryskiwaczach można przejechać co najmniej 150 000 km.
Jeżeli jednak z rury wydechowej zacznie ulatniać się ciemny dym, może wskazywać to na przedwczesną usterkę tego elementu. Co ciekawe, w tym czasie zaobserwujesz znacznie przyjemniejszą i bardziej płynną jazdę. Będzie to efektem „przelewania” paliwa przez wtryskiwacze, które będą dostarczały go w nadmiernej ilości. Po krótkim czasie jednak widoczny stanie się spadek mocy silnika oraz zwiększenie spalania paliwa. Co więcej, zwiększeniu ulegnie także poziom oleju silnikowego, do którego zacznie przedostawać się paliwo. Często zdarza się, że silnik pracuje nierówno na luzie, mogą wystąpić także kłopoty z porannym odpaleniem pojazdu.
Co zrobić w przypadku wadliwych wtryskiwaczy?
Z pewnością nie obejdzie się bez wizyty w warsztacie, musisz się także liczyć z dużymi kosztami naprawy. Składa się na to zarówno wysoka cena części zamiennych, jak i sama robocizna. Wtryskiwacze psują się tak rzadko, ale jeśli już to nastąpi, przygotuj się na wydatek rzędu 1000 zł czy 2000 zł.
Warto wiedzieć, że większość z obecnych na rynku wtryskiwaczy można poddać regeneracji, dzięki czemu prawdopodobnie uda się choć trochę zmniejszyć kwotę pozostawioną w warsztacie. Polega to na bardzo dokładnym rozebraniu elementu i specjalistycznym jego wyczyszczeniu. Następnie wymienia się wymagające tego części i całe urządzenie ponownie kalibruje.
W końcowej fazie specjalista musi wpisać także specjalny kod, który umożliwi prawidłowe działanie układu wtryskowego. Jeżeli wszystkie powyższe czynności zostały wykonane poprawnie, a pierwotnie uszkodzony wtryskiwacz pozwalał na regenerację, po naprawie wszystko będzie działało tak jak dawniej.
Nie zaleca się samodzielnych prób naprawy wtryskiwaczy. Po pierwsze dlatego, że samodzielny zakup części nierzadko może być po prostu nieopłacalny, po drugie wymaga to naprawdę specjalistycznej i fachowej wiedzy. Nawet więc udając się do mechanika, trzeba wybrać warsztat sprawdzony i posiadający niezbędne doświadczenie pozwalające na wykonanie tego typu operacji.