Zaawansowane oleje do hybryd
Specyfika pracy silników spalinowych w układach hybrydowych stawia niezwykle wysokie wymagania przed olejami. TotalEnergies wyjaśnia dlaczego należy bezwzględnie trzymać się zaleceń producentów hybryd względem środków smarnych.
Po raz kolejny odnotowaliśmy wyraźny wzrost zainteresowania samochodami hybrydowymi. Zarówno w salonach jak też na rynku wtórnym zwiększa się sprzedaż pojazdów z tym rodzajem napędu. Kupujący cenią sobie niskie zużycie paliwa w cyklu miejskim, ale nie tylko. Samochody hybrydowe postrzegane są jako niezawodne i niemal bezobsługowe.
TotalEnergies przypomina, że w przypadku tych konstrukcji niezwykle ważna jest jakość oleju silnikowego. Specyfika pracy jednostki spalinowej sprawia, że przed olejem stawiane są wyjątkowo wysokie wymagania – w zasadzie równie wysokie jak w przypadku silników sportowych. Co ważne – im bardziej zaawansowana hybryda, tym wspomniane wymagania są wyższe.
Hybrydowe ABC
Samochód hybrydowy to taki, w którym zabudowano dwie różne jednostki napędowe. W przypadku współczesnych samochodów jest to połączenie silnika spalinowego (najczęściej benzynowego) i silnika elektrycznego wraz z mniejszym lub większym magazynem energii.
W przypadku najtańszych hybryd – mild hybrid (miękka hybryda) silnik spalinowy pracuje cały czas, a sekcja elektryczna ma niewielką moc, mikroskopijny akumulator i służy wyłącznie do odzyskiwania energii podczas hamowania i wspomagania nią silnika podczas przyspieszania. Ze względów ekologicznych wszystkie obecnie sprzedawane nowe samochody są mikro-hybrydami. Taki układ umożliwia np. wyłączanie silnika np. na światłach, a potem płynne załączenie przy naciśnięciu na pedał gazu. Główną zaletą mikro-hybrydy w porównaniu z samochodem spalinowym jest niższa emisja spalin w cyklu miejskim.
W pełnych hybrydach moc silnika elektrycznego oraz jego akumulator pozwalają na jazdę w trybie elektrycznym, przy czym – ze względu na ograniczoną pojemność akumulatora trakcyjnego – chodzi tu wyłącznie o manewry parkingowe, jazdę w korku oraz o wspomaganie silnika spalinowego podczas przyspieszania.
W najdroższych hybrydach (typu plug-in) napęd elektryczny pozwala na jazdę w trybie bezemisyjnym nawet przez kilkadziesiąt kilometrów – dokładnie tak jak samochodem elektrycznym. Akumulatory trakcyjne, tak jak w tańszych hybrydach, doładowują się rekuperacyjnie, ale można je ładować również ze źródła zewnętrznego.
Olejowe wyzwanie
Być może już po przeczytaniu tego wstępu, niektórzy Czytelnicy domyślają się co jest największym olejowym wyzwaniem w samochodach hybrydowych. Chodzi oczywiście o bardzo częste włączenia i wyłączenia silnika spalinowego – w przypadku wszystkich rodzajów hybryd oraz o pracę silnika spalinowego w niskim zakresie temperatur. Silnik spalinowy jest niedogrzany, ponieważ w swoich krótkich cyklach pracy najczęściej nie ma czasu na to by osiągnąć optymalną temperaturę roboczą. W pełnych hybrydach, a jeszcze bardziej w hybrydach plug-in dochodzi do tego problem gwałtownego wejścia na obroty silnika całkowicie zimnego. Dzieje się to w sytuacji, w której samochód wyjeżdża z parkingu w trybie czysto elektrycznym, włącza się do ruchu, a silnik spalinowy „wkracza do akcji” dopiero przy prędkości 50-60 km/h.
Gwałtowne wyłączenia silnika również mu nie służą. Pamiętajmy, że niektóre silniki w hybrydach mają turbodoładowanie, a przecież gwałtowne wyłączenie takiej jednostki, która np. pracowała na poziome 3-4 tys. obr./min obciąża dość mocno ułożyskowanie turbosprężarki.
Oleje do hybryd