Skip to content

22/02/2016 Porady

Układ powietrza wtórnego

avatar_null

Łukasz Bogus

Mechanik - Porada użytkownika

Poniżej przedstawiam metodę sprawdzania układu powietrza wtórnego która pomogła mi w uporaniu się z powracającym błędem P1423. Błąd ten wraca zazwyczaj po około 1-2 tygodni użytkowania pojazdu. Problem zaobserwowałem w pojazdach wyposażonych w podobne silniki VW Passat b5 po lifcie pojemność 1.6 oraz 2.0.

 Układ ten składa się z kilku elementów: pompy powietrza, przewodów doprowadzających oraz zaworu który może być dodatkowo sterowany zaworem elektro - pneumatycznym. 

Ze względu na budowę oraz sposób rozmieszczenia komponentów problemy z tym obwodem są dosyć częste. Do najczęstszych należą całkowite uszkodzenia silnika pompy ( łatwe do sprawdzenia np. w KTS po połączeniu z silnikiem wybieramy elementy nastawcze i po wybraniu przekaźnika pompy powietrza wtórnego nasłuchujemy czy będzie pracować w przypadku braku odgłosów sprawdzamy zasilanie jeśli OK wymieniamy pompę jeśli brak napięcia sprawdzamy wiązkę korzystając ze schematów zamieszczonych np. w ESI, częstą przyczyną problemów z zasilanie jest zaśniedziała wtyczka na pompie dlatego musimy ją bardzo dokładnie oglądnąć najlepiej wyjmując piny z wtyczek ), powszechne jest też uszkodzenie przewodów powietrznych zarówno zasilających ( przez co do pompy dostaje się zabrudzone powietrze czasem nawet woda które prowadzi do przedwczesnego jej uszkodzenia ) jak i doprowadzających powietrze do zaworu które występują w osłonie termicznej przez co ocena wzrokowa ich stanu jest utrudniona. Postępowanie przy tym błędzie jest dość szeroko opisane w ESI jednak nie wyczerpuje ono wszystkich możliwych przyczyn jego pojawienia się. 

Osobiście proponuje następujące czynności : np. KTS-em łączymy się z silnikiem sprawdzamy pamięć błędów w przypadku wystąpienia błędu P1423 wchodzimy w elementy nastawcze i uruchamiamy przekaźnik pompy powietrza : 

1. Jeżeli nie słychać działania sprawdzamy pompę i zasilanie usuwamy przyczynę, przy okazji sprawdzamy przewody powietrzne następnie kasujemy błędy, robimy test jeśli ok wydajemy samochód. 

2. Jeżeli słychać działanie pompy oraz przewody powietrzne wyglądają na sprawne, proponuję odkręcić zawór powietrza który jest przy głowicy następnie połączyć go z powrotem z przewodami powietrznymi w taki sposób abyśmy mieli dostęp do jego wyjścia następnie uruchamiamy pompę w elementach nastawczych siła naporu powietrza musi być w stanie otworzyć zawór (dotyczy zaworów bez sterowania) zdarzają się uszkodzenia wewnątrz pompy np. ułamanie łopatek które powoduje że z pozoru sprawna pompa nie wytworzy odpowiedniego ciśnienia tak samo w przypadku przytkania przewodów powietrznych lub spadków napięcia zasilającego. Jeśli wszystkie nasze testy wyszły OK a mimo wszystko błąd występuję proponuję wymienić przepływomierz który kontroluje cały układ, w moich przypadkach on okazywał się winowajcą występowania tego błędu który daje się skasować a następnie po tygodniu wraca :/.